Doen is het nieuwe denken. Je komt deze uitspraak steeds vaker tegen. Ook wij zijn er een groot voorstander van. Want doordat ontwikkelingen zich snel opvolgen en het consumentengedrag zo onvoorspelbaar is heeft het geen zin om lange termijnplannen te maken op basis van uitgebreide analyses. Veel beter is het om te doen, te ondernemen. Als echte ondernemer weet je wel waar de kansen liggen, de uitdaging is hoe je deze gaat pakken en welke aanpak het beste werkt. Daar kom je maar op een manier achter, door te doen.
Dikke rapporten en uitgebreide analyses zijn niet meer dan ‘your best current guess’. Alleen de interactie met je klanten en prospects vertellen je snoeihard de waarheid. Je kunt zaken nog zo goed uitgedacht hebben, pas op het moment dat je doelgroep er op reageert, op welke manier dan ook, weet je wat werkt en wat niet werkt. Daarom is het de uitdaging om zo snel mogelijk te doen en te anticiperen op het gedrag van je doelgroep. In feite moet je het zien als een soort kansboom. Elke keer kom je dilemma’s tegen, elke keer moet je kiezen. Als iets niet gaat zoals je had verwacht, moet je dat corrigeren bij de volgende vertakking van je kansboom. Bedrijven die er goed in slagen om fouten te maken en snel kunnen bijsturen hebben de grootste kans om hun doel te bereiken.
Het is belangrijk dat je je organisatie er zo op inricht dat je tijdig kunt anticiperen op het gedrag van je klanten.
Richt je op datgene waarmee je over twee maanden het verschil kunt maken. Door deze houding aan te nemen kom je als organisatie direct in de actiemodus. En je voorkomt dat je het grootste deel van je tijd bezig bent met analyseren om de juiste strategie uit te werken om je doel te halen. Je tijd gaat verloren aan het maken van plannen terwijl je weet dat het merendeel van je plannen niet uitkomt.
Bedrijfsdoel
Om goed in de actiemodus te opereren is het belangrijk dat je twee fundamentele zaken op orde hebt. Ten eerste heb je als bedrijf een doel nodig. Een doel dat je medewerkers mobiliseert en motiveert om het te halen. In mijn eerdere blogpost heb ik uitgelegd waar een dergelijk doel aan moet voldoen. In de kern komt het er op neer dat je je doel zo formuleert dat het een toekomstbeeld schetst van jouw bedrijf en de impact die jouw bedrijf op dat moment heeft op je stakeholders. De kracht van een doel is dat het je iedere dag weer helpt in het maken van beslissingen en het iedereen in de organisatie motiveert om hier iedere dag keihard aan te werken.
Merkbelofte
Ten tweede heb je een onderscheidend en inspirerend verhaal nodig. Vraag een ondernemer WAT hij doet en je krijgt direct een antwoord. Vraag je hem wat zijn bedrijf onderscheid van anderen. En vraag je hem om zijn merkbelofte of boodschap die jou moet overtuigen voor hem te kiezen, dan wordt het meestal stil. Terwijl juist dit verhaal en deze boodschap mensen motiveert en enthousiast maakt. En het geeft je bedrijf, net als je bedrijfsdoel richting. In de praktijk blijkt het niet zo makkelijk om deze boodschap te formuleren. Wij hebben hiervoor het
merkkompas model ontwikkeld. Een model dat de koers van jouw merk vastlegt en een handige tool is in het consistent waarmaken van jouw
merkbelofte.
Dus werk aan je fundament en ga lekker ondernemen, probeer dingen uit, maak zogenaamde ‘fouten’ herstel ze en leer er van. Alleen zo verlies je geen kostbare tijd en kom je er ECHT achter wat werkt en wat niet.