Wat is jouw Big Hairy Audacious Goal?

Mijn Big Hairy…wat??
Ik weet het, het klinkt raar. De Big Hairy Audacious Goal is bedacht door James Collins en Jerry Porras in hun boek Built to Last: Succesfull Habits of Visionary Companies. Een BHAG  (uitgesproken BEE-hag) stimuleert bedrijven om visionaire doelen te definiëren die meer strategisch, emotioneel en meeslepend zijn. Het is een gedurfd doel voor over 25 tot 30 jaar. In feite de droom die je met jouw bedrijf najaagt.

Een BHAG is een doel dat inspireert en je raakt. En niet alleen jou als ondernemer maar je hele bedrijf. Een doel zo groot dat je in eerste instantie denkt ‘dat kan nooit’. Een doel dat je dwingt om echt anders naar je organisatie te kijken. Een BHAG is dus echt wat anders dan doelstellingen die je voor het komende jaar of kwartaal opstelt, bijvoorbeeld 5% omzet groei bij bestaande klanten. Die zijn ook belangrijk op tactisch niveau en helpen in de dagelijkse besturing maar zijn weinig inspiratief en richtinggevend voor de koers van je bedrijf. Daarom is het opstellen van een BHAG echt een aanrader.

Big Hairy Audacious Goal

Ik geef je een paar voorbeelden om er in te komen:

  • JFK’s Moon Challenge: we put a man on the moon and will bring him back safely this decade (John F. Kennedy, 1961)
  • SpaceX: Enable human exploration and settlement of Mars.
  • Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
  • Microsoft:  A computer on every desk and in every home.
  • KPN: het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland

Een BHAG moet voldoen aan de volgende elementen:

Groot

Je doel moet groot zijn, heel erg groot, misschien wel een beetje belachelijk groot als je er rationeel naar kijkt. Ik weet zeker dat je dat namelijk ook denkt bij de BHAG van KPN. Het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Geloof je het zelf, hoor ik je denken. Aan de andere kant, doordat KPN dit doel heeft gesteld heeft het heel veel richting gegeven aan de organisatie en zijn medewerkers echt in beweging gekomen. En eerlijk is eerlijk, de service en klanttevredenheid is bij KPN de laatste jaren behoorlijk gestegen. Maar of ze ooit het meest klantvriendelijkste bedrijf gaan worden…dat valt nog te bezien.

Impactvol

Het doel moet enorm ambitieus zijn.  Mensen kunnen er met hun hoofd niet bij hoe ambitieus jouw doel wel niet is. Niet alleen in de grootte van wat je wilt bereiken, maar ook in de enorme impact wat dat moet gaan hebben.

Zonder BHAG zou KPN niet zoveel bereikt hebben met betrekking tot hun klantvriendelijkheid. Als KPN zich had laten beperken tot een doelstelling om jaar op jaar de NPS te verhogen met 1 punt dan kun je je voorstellen dat de impact op het halen van het doel vele malen kleiner zou zijn geweest. Want wat zegt je dat nu als medewerker, je loopt er niet warm voor. Of de NPS nu met 0,5 of 1 punt stijgt maakt de gemiddelde medewerker echt niet uit. Laat staan dat ze echt gemotiveerd zijn om er aan te werken.

Richtinggevend

Waar het om gaat is dat de BHAG je bedrijf richting geeft en je dwingt tot het maken van keuzes. Het moet tot de verbeelding spreken en je inspireren om hieraan te werken. Niet alleen jij natuurlijk maar je hele organisatie. En de kracht zit er in dat je met een dergelijk doel echt andere keuzes gaat maken en anderen in beweging brengt om bij te dragen. Zo heeft de BHAG van KPN er toe bijgedragen in de beslissing om pro-actief klanten bellen te vragen of ze tevreden zijn, oprecht en zonder sales doelstellingen. En is de KPNxl winkelformule ontwikkeld. De winkelformule met de belofte ‘altijd met een oplossing de deur uit’. Een belofte die ze waar maken doordat er in iedere winkel een reparatiedesk aanwezig is en een klantendesk die alle vragen en problemen kan oplossen.

Van groot en meeslepend naar klein en haalbaar

Wanneer je je BHAG hebt geformuleerd dan draag je die natuurlijk uit in je bedrijf. Zorg dat iedereen hiervan doordrongen is. Ga de discussie aan en vraag je medewerkers wat de impact gaat zijn op hun werk en prikkel ze om je te helpen dit doel te halen. Je zult zien dat dit tot hele leuke en interessante discussie gaat leiden en dat er initiatieven en ideeën ontstaan om dit doel te realiseren.

Maar maak het ook praktisch. Dus bepaal ook voor ieder jaar of kwartaal de doelstellingen. Doelstellingen die toe werken naar je BHAG uiteraard. Zo bouw je ieder jaar gestaag en energiek met je hele organisatie aan de realisatie van jouw droom.

Door Ronald Nijveldt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor.

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.