Elk bedrijf heeft klanten, zonder klanten geen bedrijf. Of wel als je net start… Maar hoe zorg je dat je in contact komt met potentiële klanten? Inzetten van je netwerk is een goede start, maar brengt je tot een bepaald punt. Daarna moet je bedrijf, diensten en producten ook onder de aandacht komen bij mensen die jij niet kent en die jou en je bedrijf ook niet kennen. Hoe je dat doet, dat is marketing.
De meest bekende en baanbrekende marketeer was David Ogilvy. Hij heeft ons geleerd om te kijken naar de doelgroep, hun behoeftes en diepste drijfveren om producten en diensten te verkopen. Om de aandacht te krijgen werd reclame ingezet. Jouw boodschap en aanbod overal zichtbaar voor de doelgroep en ze te onderbreken in hun bezigheden. Het lezen van de krant en magazines, het luisteren van radio, het kijken van televisie of een film in de bioscoop.
Maar deze manier van aandacht kopen is niet voor iedereen toegankelijk, effectief of zelfs wenselijk. Een andere manier is om er te zijn op het moment dat het nodig is. En dat doe je door behulpzaam en waardevol te zijn voor je doelgroep. Door ze bij elke stap of vraag te helpen met inzichten, informatie, praktische tips of zelfs handleidingen of stappenplannen binnen een methodiek.