Content verbeteren voor online zichtbaarheid

SEO is de heilige graal van de online zichtbaarheid. Zonder goede zoekmachine optimalisatie verdwijn je in de krochten van het internet om nooit meer gevonden te worden. Om dit te voorkomen kun je voor zoekmachine optimalisatie aan drie knoppen draaien: content, techniek en linkbuilding. In dit blog lees je meer over de eerste knop waar je aan kunt draaien: optimalisatie van je content.

Wat is content?

Alles waarmee jij je boodschap uitdraagt is content: webtekst, blogs, advertentieteksten, podcasts, foto en video, evenementen, enzovoort. In dit blog gaat het vooral om de optimalisatie van de teksten op je website om je online vindbaarheid te vergroten.

Google: je beste vriend

Met content vertel je het verhaal van je product, dienst of bedrijf en verleid je de bezoekers van je website om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld het aanvragen van informatie, het downloaden van een whitepaper, de aankoop van een product of het inschrijven voor een cursus. Maar daarvoor moeten ze je natuurlijk wel eerst weten te vinden.

In 90% van de gevallen begint onze zoekvraag bij Google.

Wil je online zichtbaar zijn, dan moet je dus goede vrienden met Google worden. Daarvoor moet je content aan een aantal criteria voldoen:

1. Relevante informatie voor je doelgroep

Vrijwel ieder bedrijf doet tegenwoordig aan contentmarketing. Wat ze daarbij vaak vergeten is dat hun doelgroep wel wat aan die content moet hebben. Daarvoor moet je waarde toevoegen. Dat kun je op drie manieren doen:

  • Door iets leerzaams te bieden (how to’s, handleidingen, instructies)
  • Met informatie (iets verrassends, met een twist)
  • Vermaak bieden (moet wel heel leuk zijn om succes te hebben)

Content moet dus wat extra’s brengen om waardevol te zijn. Gemakzucht ligt op de loer want kopiëren is erg verleidelijk en goede content komt niet vanzelf.

Goede content begint met een onderzoek naar de vragen waarop jouw doelgroep antwoord wil krijgen. Vervolgens moet je dat antwoord op een aantrekkelijke manier verwoorden en presenteren.

Inhoudelijk hebben bedrijven de kennis meestal wel in huis, maar hoe je de boodschap op een aantrekkelijke manier presenteert en de lezer tot actie aanzet is een heel ander verhaal. Wil je dat goed doen dan moet je of je eigen medewerkers opleiden of een externe partij inhuren.

2. Neem de tijd voor het vinden van de juiste zoektermen

Iedere zoekvraag bij Google begint met het invoeren van een zoekterm. Om gevonden te worden, moet je dus uitzoeken op welke zoektermen jouw doelgroep zoekt. Google AdWords zoekwoordplanner en een aantal andere programma’s kunnen je daarbij helpen. Maar het begint ermee dat je zelf goed nadenkt op welke termen je gevonden wilt worden.

Dat betekent dat je je moet verplaatsen in je doelgroep.

Een specifieke zoekterm met een klein volume levert vaak meer op dan een zoekterm met een groot volume waarbij de concurrentie veel groter is. Neem dus de tijd voor de zoektocht naar de juiste en kansrijke zoektermen: een goed begin is het halve werk.

3. Gebruik de zoektermen slim in je tekst

De titel van je artikel is het belangrijkste SEO-element. Zorg er dus voor dat de titel relevant is en je belangrijkste zoekwoord(en) bevat.

Gebruik het belangrijkste zoekwoord daarnaast ongeveer 1 keer per 100 woorden en verdeel het goed over de tekst. Google is inmiddels slim genoeg om synoniemen te herkennen en waarderen. Maak daar gebruik van om niet steeds in herhaling te vervallen.

Ook in de metabeschrijving (beschrijving inhoud website op de pagina met de zoekresultaten) mag je belangrijkste zoekwoord niet ontbreken. De metabeschrijving heeft geen invloed op je positie in Google, maar is wel belangrijk om bezoekers snel te informeren over de inhoud van je site.

4. Google houdt van lange teksten (en soms van korte)

Google waardeert langere teksten steeds beter. Inmiddels is 350 woorden het absolute minimum. En hierbij geldt ‘meer is beter’, zolang de tekst het maar relevant is. Bedenk wel dat dit een algemene regel is waar uitzonderingen op bestaan. Zo kan een kort bericht van minder dan 350 woorden op een website met veel autoriteit, beter scoren dan een lang bericht op een minder prominente website.

5. Maak je tekst scanbaar

Voor we een stuk echt gaan lezen, scannen we om te bepalen of deze relevant is voor ons. Met kopjes, subkopjes en witregels zorg je voor een goede scanbaarheid van de tekst en vergoot je de kans dat de bezoeker de tekst gaat lezen.

En dat is interessant omdat Google ook de tijd die bezoekers op een site doorbrengen, meeweegt in de ranking van de pagina in de zoekresultaten.

Ook door het gebruik van cursieve, vette en onderstreepte tekstdelen en bullets leid je bezoekers naar de belangrijkste boodschap van je tekst.

6. Vertel Google wat je op een afbeelding ziet

Google kan veel, maar kan nog geen plaatjes ‘lezen’. Zet er dus altijd een duidelijke omschrijving bij, liefst met het belangrijkste zoekwoord.

Daarnaast is het handig om een alt-tag aan je afbeeldingen te verbinden. Hiermee label je de afbeelding met een omschrijving van hetgeen je op de afbeelding ziet.

Hulp bij het schrijven

Een erg handig hulpprogramma om de SEO-kwaliteit van je tekst te optimaliseren is SEOkay. Terwijl je schrijft controleert het programma je tekst op een groot aantal SEO-elementen zoals keywords, keyphrases, lengte van de tekst, bullet-gebruik, cursieve en vette tekst, links, enzovoort. En geeft aan welke elementen er ontbreken.

Zelf aan de slag?


Download e-book Online Vindbaarheid

Door Simon Siahaya
Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.