De voordelen van Inbound Marketing

Leadgeneratie, waarschijnlijk ligt het ook op jouw bordje. Je bent op zoek naar een strategie die kwalitatieve leads genereert en converteert naar klanten. Inbound marketing is je antwoord.

Wat is inbound marketing?

Inbound Marketing is een marketingstrategie en -aanpak die ervoor zorgt dat jij je merk of je bedrijf/product/dienst op een natuurlijke manier positioneert tijdens de aankoopreis (buyer journey) die je toekomstige klant volgt.

Of even concreet; de definitie van inbound marketing:

Inbound marketing is een marketingstrategie die erop is gericht om waardevolle informatie te verschaffen en op deze manier een klant naar een onderneming te laten toekomen. Inbound marketing is veelal gericht op een specifieke doelgroep, de content die men aanbiedt is dan ook met name bedoeld voor deze doelgroep.

Kortom, de juiste informatie op het juiste moment, op de goede plaats. Daar draait het om bij Inbound Marketing. 

Maar wat heb je er als bedrijf aan? Laten we eens kijken naar een aantal belangrijke voordelen van Inbound Marketing voor jou als marketeer en voor jouw bedrijf.

1. Je voert je marketing acties uit volgens een vast proces en aanpak

Herken je dit? Je werkt je drie slagen in de rondte. Je schrijft blogs, je houdt je social kanalen up to date, je organiseert een event en promoot een nieuwe product of dienst bij klanten en prospects.

Toch heb je het gevoel dat het onvoldoende bij elkaar optelt. Het is veel werk en alles loopt door elkaar. En dan vraagt het management ook nog eens om een rapportage van alle acties.

Inbound marketing is een aanpak en strategie die je niet alleen focus brengt maar ook helpt om gestructureerd en planmatig te werken aan acties die zorgen voor meer bezoekers naar jullie websites, deze bezoekers omzet naar leads en uiteindelijk gekwalificeerd overdracht aan sales.

En met de juiste tooling, zoals Hubspot, dit proces zoveel mogelijk automatiseert en rapporteert. Dat geeft duidelijkheid, overzicht en rust. Hoe lekker is dat.

2. Inbound marketing verlaagt je cost per lead

En dan is inbound marketing ook nog eens een slimme investering. Vergelijk je je inbound marketing met outbound marketing dan levert inbound marketing uiteindelijk betere leads voor lagere kosten per lead. Zo blijkt uit onderzoek van Hubspot dat inbound leads 50% goedkoper zijn dan betaalde leads.

Waarbij een investering in inbound marketing ook nog eens een duurzame investering is omdat content die is gemaakt zijn werk blijft doen, vandaag, morgen en volgend jaar. Sterker nog hoe meer content en hoe langer de content op je site staat, hoe beter deze indexeert en hoe meer deze oplevert.

Dat is een groot verschil met online advertisign (outbound). Een investering van 10,- in een advertentie levert je bijvoorbeeld 15,- op. Maar stop je met deze investering dan weet je zeker dat je die 15,- niet krijgt.

Bij inbound blijft je investering in content zijn werk doen ook als je het even op een laag pitje zet. Onderstaande grafieken laten je dat goed zien.

cost-per-lead-inbound-marketing.png

Overigens wil dit niet zeggen dat outbound marketing niet zinvol is. In tegendeel, het kan je enorm helpen om het bereik van je content te vergroten door ze te promoten binnen je doelgroep. Lees hier meer over hoe zowel inbound als outbound samengaan in een goede leadgeneratie strategie.

3. De klant staat centraal

Met inbound marketing speel je in op de behoefte, dilemma’s en uitdagingen van je doelgroep. Dit doe je door informatie te geven die ze nodig hebben in hun zoektocht naar de oplossing voor hun probleem of uitdaging. In andere woorden met de content die je maakt sluit je aan bij de Buyer journey van je doelgroep. Hiervoor is het dus van belang dat je je doelgroep goed begrijpt en dat je hun specifieke situatie goed vastlegt in een buyer persona profiel.

Wil je een buyer persona opstellen voor jouw doelgroep? Maak gebruik van onze handige Buyer Persona toolkit!

Hoe beter je beeld en inzichten van je doelgroep hoe relevanter de content is die je gaat maken. Uiteraard voor iedere fase van hun buyer journey. Hierdoor zet je dus de wensen en behoeften van de klant volledig centraal. Je houdt ze betrokken en kan ze zo stapsgewijs steeds verder begeleiden in de buyer journey met uiteindelijk als doel om ze over te dragen aan sales.

4. inbound marketing vergroot je expertstatus

Maak je relevante content voor je doelgroep dan bereik je daarmee direct ook dat je online autoriteit en expertstatus stijgt. Wordt jou content goed gewaardeerd en komt jouw content regelmatig naar voren bij zoekopdrachten dan geeft dit je doelgroep vertrouwen. En ongemerkt stijgt de expertstatus en autoriteit van je organisatie bij de doelgroep. ‘ik lees zo vaak relevante informatie van ze, die begrijpen mij en hebben verstand van zaken’.

5. Inbound marketing vergroot je online vindbaarheid (SEO)

Inbound marketing en SEO gaan hand in hand. Voor succesvol inbound marketing is relevante content nodig. Je wilt dat deze content gevonden wordt door je doelgroep.

Hier komt SEO om de hoek kijken. Want jouw content wordt beter gevonden wanneer deze geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Lees in onze blogpost ‘SEO of Inbound Marketing? Het één kan niet zonder het ander’ meer over dit samenspel.

6. Inbound marketing versterkt de samenwerking met Sales

Zoals hierboven uitgelegd sluit je met inbound marketing aan op de buyer journey van je doelgroep. Daarbij zorgt Marketing voor de instroom van nieuwe leads in de funnel en is de rol van sales om deze leads ergens in de funnel over te nemen. Om ze vervolgens te proberen te converteren naar klanten. Dit vraagt om een goed samenspel tussen marketing en sales om samen optimaal invulling te geven aan deze buyer journey.

En door het gebruik van marketing automation software zoals HubSpot is dit proces eenvoudig te automatiseren en ook te rapporteren. Alle interacties met prospects en klanten worden vastgelegd waardoor marketing en sales veel meer inzichten hebben in bijvoorbeeld de kwaliteit en de status van een lead.

Inbound marketing zorgt voor deze betere samenwerking tussen Marketing en sales dankzij: 

  • Samen af te spreken welke verantwoordelijkheden Marketing en sales hebben.
  • Samenwerken in één online tool voor Marketing en sales. Daarin is leadoverdracht te automatiseren, leads zijn beter te kwalificeren en de gezamenlijke inspanningen zijn eenvoudiger te rapporteren.
  • Door gezamenlijke targets af te spreken en hier stap voor stap naartoe te werken.

Zet je eigen Inbound Marketing strategie uit

Inmiddels hebben we je vast kunnen overtuigen dat Inbound Marketing een goede zet is. Natuurlijk moeten we dan ook meteen zelf het goede voorbeeld geven. Geen woorden maar daden, toch? Dus bij deze: je kunt meteen ons gratis e-book Inbound Marketing voor B2B Bedrijven downloaden! 

Ben je net zo enthousiast over Inbound Marketing als wij en kun je niet wachten om aan de slag te gaan, dan helpt De Marketing Afdeling je graag met het opzetten van een goede strategie. Neem contact met ons op voor meer informatie en wij denken graag met je mee.

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor