SEO of Inbound Marketing? Het één kan niet zonder het ander.

Waar zet jij op in dit jaar? SEO of Inbound Marketing? Wat is nu precies het verschil? En moet je eigenlijk wel kiezen? Nee hoor, als je slim bent, laat je deze twee marketingactiviteiten juist samenwerken! In dit artikel leggen we uit waarom. 

Inbound marketing en SEO zijn niet los van elkaar te zien. Beiden zijn belangrijk voor websites en content marketing. Bovendien versterken ze elkaar: het één zet je in om het ander te bereiken, en andersom. 

Hoe dat zit? Het onderscheid zit hem vooral in het doel dat je met de twee strategieën probeert te bereiken. 

Inbound marketing is het grote plaatje: hoe content ingezet kan worden om leads en prospects te genereren. 

SEO is een tactiek die zorgt voor het verhogen van het organische verkeer op jouw website, door content te optimaliseren voor zoekopdrachten in met name Google.

De twee strategieën zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, omdat ze elkaar overlappen, elkaar versterken en elkaar nodig hebben. 

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een marketingtactiek waarbij een bedrijf klanten aantrekt door middel van waardevolle content op de website. Je genereert aandacht bij jouw doelgroep door ze te helpen en te informeren, wanneer zij daar naar op zoek zijn. Als je dat goed doet vinden ze jou content en ontstaat er vertrouwen.

Met inbound marketing ondersteun je de bezoekers van jouw site in verschillende fases van het verkoopproces met relevante informatie en maak je leads van degenen die echt betrokken zijn en bereid zijn om meer -persoonlijke- informatie te geven.

Kortom, Inbound marketing helpt jou…

  • …klanten naar je website te trekken, op het moment dat ze onderzoek doen naar hun probleem [Attract]
  • …anonieme bezoekers van de website om te zetten naar geregistreerde leads, doordat ze meer informatie willen over de mogelijke oplossing van hun probleem [Convert]
  • …je doelgroep aan je te binden, door ze te helpen bij hun keuzeproces en hun vertrouwen te winnen [Close]
  • …klanten met zorg te behandelen en blijvend te informeren over ontwikkelingen en relevante informatie, zodat ze jouw merk gaan promoten [Delight]

Door content te creëren die aansluit op de behoeftes van jouw klant, gaat de klant jou vanzelf als expert zien. Zo krijgt de klant voorkeur voor jouw merk. Wanneer je passende calls to action in deze content plaatst creëer je leads. En als je deze content promoot met online-advertenties zoals Google Ads en social media campagnes, vergroot je je bereik en succes. 

Het bruggetje naar SEO

Met goede inbound marketing levert je website qualified leads. Voor een goede inbound marketing campagne is content nodig. Waardevolle content, die op het juiste moment en door de juiste persoon gevonden wordt. Hier komt SEO om de hoek kijken. Want jouw content wordt beter gevonden wanneer deze geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Wat is SEO?

Search Engine Optimisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie, zorgt ervoor dat jouw website goed gevonden wordt via zoekmachines. 

Google verbetert de zoekmachine-algoritmes regelmatig. De meest recente updates zorgen ervoor dat zoekresultaten steeds meer rekening houden met de wensen en behoeftes van de gebruikers. Dit betekent dat SEO een steeds menselijkere kant krijgt. 

Hoe meer jouw website aansluit op de bezoekers, en hoe meer je dit doet op een gebruiksvriendelijke manier, hoe hoger jouw website zal scoren tussen de zoekresultaten. Letterlijk: jouw website zal hoger in de lijst met zoekresultaten terecht komen.  

Het SEO stappenplan is als volgt: 

  • Doe zoekwoordenonderzoek en krijg inzicht in de belangrijkste zoekwoorden
  • Structureer jouw website rond overkoepelende topics. Bijvoorbeeld door Topic Clusters samen te stellen en een slimme pillar page strategie.
  • Optimaliseer de pagina’s binnen je website
  • Creëer relevante content die geoptimaliseerd is voor de belangrijkste zoekwoorden
  • Analyseer de resultaten en blijf verbeteren

Meer waardevolle bezoekers

Wie bovenaan de zoekresultaten verschijnt, krijgt meer verkeer op zijn website. Wanneer je vervolgens daadwerkelijk in de behoefte van de bezoekers voorziet, zorgt dit voor verkeer dat telt

Er zijn genoeg SEO-trucjes die zorgen voor een hogere ranking in de zoekresultaten. Maar wat heb je aan bezoekers die al snel teleurgesteld afdruipen, omdat ze niet vinden waar ze naar op zoek zijn? 

Niet alleen de kwantiteit van de bezoekers is dus belangrijk, maar ook de kwaliteit van de bezoekers.

Alleen oprecht geïnteresseerde bezoekers zorgen namelijk voor die qualified leads waar je naar op zoek bent. Zorg daarom voor een goede structuur van de content. Je wilt dat bezoekers de juiste route nemen binnen de website en terechtkomen bij het antwoord op hun vraag.

Content = de verbindende factor

Inbound marketing is dé marketingstrategie om leads te genereren met content. SEO is het middel dat deze strategie faciliteert, door deze content op het juiste moment bij de juiste persoon in beeld te brengen. 

Een hardnekkige overtuiging is dat de focus op technische SEO (meta tags, backlinks, een snelle laadtijd etc.) zorgt voor meer verkeer. En daardoor automatisch ook voor betere verkoopcijfers. Helaas, zo simpel is het niet! Ja, je krijgt meer verkeer, maar helaas is er geen technisch SEO-trucje dat een websitebezoeker kan omtoveren tot een klant. 

Dit is precies waar SEO en Inbound marketing elkaar tegenkomen. Want door een goede SEO strategie en aanpak creëer je meer bezoekers en door een goed inbound marketing aanpak weet je deze bezoekers te converteren naar leads, te nurturen en vervolgens de waardevolle leads over te dragen aan sales. 

Wil je hier meer over weten? Vraag een vrijblijvend Inbound marketing adviesgesprek aan! Eyeopeners, inspiratie en aha-momentjes verzekerd, dat beloven we!

Meer bezoekers en waardevolle leads? Download E-book basis principes inboundmarketing
Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

7 reacties op “SEO of Inbound Marketing? Het één kan niet zonder het ander.”

  1. Josefien schreef:

    Leuke blog! erg interessant om te lezen!

    Ik ben momenteel zelf ook erg bezig met inbound marketing!
    Groetjes,
    Josefien van HA-marketing.nl

  2. Roxtar schreef:

    Interessant en leerzaam artikel! Je legt het verschil, en de aanvulling op elkaar echt goed uit Ronald, thanks!

    Groet, Carla

  3. all4people.nl schreef:

    Goeie blog! erg belangrijk voor je bedrijf, misschien is HRM een ander interessant onderwerp dat je kan behandelen?

  4. Kees schreef:

    Top artikel!

    Als student marketing was ik opzoek naar hoe wij de website van onze opleiding doormiddel van inbound marketing en SEO bij de lezers onder de aandacht kunnen brengen! Ik denk dat deze blog daar een goede bijdrage aan kan leveren!

    Bedankt!

  5. ronald schreef:

    Hoi Kees,

    Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat je hier wat aan hebt en dat het een goede bijdrage kan leveren aan je opdracht.
    Heel veel succes!

  6. Stuurlui schreef:

    Ronald lekker bezig! Duidelijk artikel thanks 🙂

  7. Datatrics schreef:

    Inderdaad, duidelijk artikel. Wat zijn je verwachtingen voor 2024? Welke kant zal de SEO markt opgaan?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor