In 7 stappen het maximale uit HubSpot halen

Als marketeer heb je met HubSpot een mooie tool in handen waar je ontzettend veel uit kan halen. Maar wat blijkt? Veel bedrijven laten de mogelijkheden van HubSpot onbenut. Ga maar eens bij jezelf te rade. Heb je HubSpot jezelf eigen gemaakt, of heb je een expert je wegwijs laten maken in de tool? De kans is groot dat het antwoord het eerste is. In dat geval haal je waarschijnlijk nog niet alles uit HubSpot uit wat erin zit. 

HubSpot is geen goedkope tool en er kan ook wat behoorlijk wat tijd in gaan zitten. Als je er alles uithaalt wat erin zit, is dat helemaal niet erg. Dan verdien je die investering makkelijk terug. Maar benut je niet alle potentie, dan kan het goed zijn dat je je afvraagt of HubSpot de investering wel waard is. 

In dit blog delen we 7 stappen om het maximale uit HubSpot te halen. Ben je benieuwd of jij al alles eruit haalt wat erin zit? Lees snel verder.   

Stap 1. Social media

Gebruik je HubSpot al voor je posts op social media? Als het antwoord ‘nee’ is, mis je inzicht in wat social media doet voor je doelgroep en hoe efficiënt het kanaal voor je is. Met HubSpot zie je alle kliks en interacties van je doelgroep terug in de statistieken, waardoor je beter inzicht hebt in wat social media voor je bedrijf doet en hoeveel verkeer het je oplevert. Ook ontdek je wat werkt en wat minder goed werkt, zodat je de posts en content beter op je doelgroep kunt afstemmen.

Daarnaast is HubSpot ook een hele fijne tool om posts mee te maken, in te plannen en te publiceren. Iedereen met een account kan de rechten krijgen om dit te doen en je hebt geen andere tool nodig waarvoor je per gebruiker betaalt, zoals Hootsuite, Buffer en andere vergelijkbare tools. Materialen die je eerder gebruikte tijdens campagnes, zoals blogposts en landingspagina’s, kun je via een menu heel makkelijk aan je post toevoegen. Ook afbeeldingen toevoegen en bewerken is heel makkelijk. Dat doe je via Canva. Dat zit bij HubSpot inbegrepen, waardoor je geen Canva-account nodig hebt.

Stap 2. Bedankpagina’s

Heb je net zoveel bedankpagina’s als landingspagina’s? Veel bedrijven maken binnen campagnes landingspagina’s met een formulier om iets aan te vragen, te downloaden of een afspraak te maken. Na het invullen van het formulier gebeurt er niets. De bezoeker blijft op dezelfde pagina. Er verschijnt alleen een stukje tekst op de pagina, bijvoorbeeld ‘Bedankt voor je aanvraag, we sturen je het e-book toe’. Bezoekers zien vaak niet eens dat er iets verandert op de pagina. 

Stuur je bezoekers na het invullen van een formulier door naar een bedankpagina, dan kan je daar veel meer uit halen. Bijvoorbeeld door daar een nieuwe download-knop te plaatsen. Een voorbeeld van een CTA. Of door een bezoeker binnen het thema verder te helpen naar de volgende stap, zoals een aankoop of contactverzoek. Daarnaast is een bedankpagina een goede plek om de conversie te meten. 

Landingspagina’s met formulier hebben geen navigatie, terwijl je bij een bedankpagina het menu weer kan terugbrengen, zodat je bezoeker verder kan op je website. Op een bedankpagina is er dus extra ruimte om de aanvrager verder te helpen in het koop- en beslissingsproces. Door nieuwe content aan te bieden en ervoor te zorgen dat bezoekers verder kunnen surfen op je website. 

Stap 3. Content koppelen aan een campagne

Met Campaigns kan je binnen HubSpot al je content koppelen aan een campagne. Doe je dat, dan zie je waar je verkeer vandaan komt en wat converteert. Je krijgt inzicht in wat bijdraagt aan het campagneresultaat en je krijgt een compleet beeld van alles wat je inzet rondom een campagne. Het helpt je ook om snel te kunnen rapporteren wat het effect van je campagne is. 

In HubSpot is een campagne echt een eigen entiteit. Campaigns bestaat uit meerdere items, waardoor je allerlei pagina’s (landingspagina’s, blogs, bedankpagina’s) aan je campagne kan toewijzen en inzicht hebt wie via je blog bij je landingspagina’s uitkomt en vice versa. LinkedIn-campagnes en Google Adds, je kan het allemaal aan je campagne koppelen. Zo krijg je antwoord op vragen als: Wat zijn de beste leads? Wie komt via welk kanaal binnen? Wat moet ik nog meer inzetten? En waar kan het beter?

Stap 4. Meerdere stappen in een workflow

Maak je gebruik van meerdere stappen in een workflow? De kans is groot dat het antwoord ‘nee’ is. Vaak bestaat een workflow maar uit 1 stap, zoals het versturen van een e-book. Klanten ontvangen het e-book en vervolgens gebeurt er niets meer. Dat is een gemiste kans. Als je maar een paar stappen toevoegt, zoals een follow-up e-mail na de download, kan je zoveel meer uit een lead halen. 

Stap 5. Processen automatiseren met workflows

Zijn je processen al geautomatiseerd met workflows? Niemand heeft zin in eentonig werk. Veel stappen in je proces kunnen we automatiseren met workflows. Zo kunnen we het salesproces salesproces automatisch starten, gaan e-mails zonder tussenkomst de deur uit en komen belafspraken automatisch op je planning. 

En wat dacht je van het automatiseren van workflows voor recruitment? Waarbij de HR-manager automatisch een taak krijgt en je naar de onboarding van nieuwe medewerkers geen omkijken meer hebt. Kortom: een stukje automatisering om het leven van veel mensen binnen je bedrijf een stuk makkelijker te maken. 

Stap 6. Andere tools en HubSpot

Werken al je andere -marketing- tools al samen met HubSpot? Als je erover na gaat denken ontdek je dat je met veel verschillende tools werkt, voor de boekhouding, de bestelling of enquêtes. Als je die tools in HubSpot integreert, voorkom je fouten door handmatige invoer. Zo haal je de foutgevoeligheid eruit. Daarnaast scheelt het je natuurlijk ook heel veel tijd als de tools meteen met HubSpot samenwerken.

Er zijn 500+ tools die je meteen in HubSpot kunt integreren. Werk je toch met een tool die HubSpot niet ondersteunt? Dan kun je de tool met middle ware als Zapier alsnog aan HubSpot koppelen. Omdat HubSpot zoveel ondersteunt en er altijd wel een manier is om tools te koppelen, is het dus mogelijk om met je bestaande tools te blijven werken. 

Stap 7. Laat je portal checken door HubSpot-partner

Is je portal al gecheckt door een bekende HubSpot-partner? Bij De Afdeling Marketing is zo’n check helemaal gratis. Samen met jou lopen we door jouw portal heen. Na afloop ontvang je een rapportage waarin we je vertellen wat je anders kan doen. Zo krijg je een hands-on overzicht van wat er allemaal mogelijk is en hoe je meer uit HubSpot kunt halen. 

Werk je al met een HubSpot agency? Dan is het toch aan te raden om anderen een keer naar je portal te laten kijken. Want is de inrichting van jouw HubSpot account eigenlijk wel zo logisch? Het levert je altijd wat op om er iemand anders naar te laten kijken die elke dag met HubSpot bezig is.

Wil meer weten over onze gratis HubSpot-check? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag waar voor jou de kansen liggen!  

Of geef je hier op voor de gratis Hubspot portal review

Door Leanne Sasker
Mijn rol bij De Afdeling marketing is automation en HubSpot specialist. Hoe automatiseer je zo veel mogelijk, zoals bijvoorbeeld: leadnurturing, interne taken/mails en opvolging naar Sales. Daarnaast verzorg ik de HubSpot trainingen/workshops (CRM, Marketing en Sales). Verder ben ik enthousiast en toegankelijk in de omgang. Vertrouwen, ruimte voor creativiteit en samen de klus klaren, maakt werken voor mij een feestje.

Eén reactie op “In 7 stappen het maximale uit HubSpot halen”

  1. Comaxx schreef:

    Wat een de duidelijke uitleg! Ik hoor dat steeds meer bedrijven gebruik maken van Hubspot. Zelf wist ik er nog niet genoeg over om het ook voor mijn bedrijf te gebruiken. Ik zal het zeker overwegen. Bedankt voor het delen.

    Met vriendelijke groet,

    Felix

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor