7 killer content tips voor jouw B2B viral socials

Heb jij moeite met het verwerken van al je ideeën in goede social media posts? Krijg je weinig likes, reacties en shares? Zoek je samenhang in je socials? JA? Dan is het de hoogste tijd om verder te lezen! Wij geven jou 7 killer content tips voor jouw B2B sociale media. Aan de hand daarvan zorg jij voor strategie, structuur en online zichtbaarheid! Wat wil je nog meer?

Hier vast een overzicht:

  1. Bepaal je doelgroep
  2. Gebruik social media management tools
  3. Post regelmatig en samenhangend
  4. Trigger je lezer!
  5. Gebruik originele visuals
  6. Hashtags, hashtags en nog meer hashtags
  7. Analyseer je resultaten en blijf proberen!
Blog: 7 killer content tips voor jouw B2B viral socials

1 BEPAAL JE DOELGROEP

Wie is jouw doelgroep? Dat is de allereerste vraag die je aan jezelf moet stellen. Jouw content posts moeten relevant zijn voor die groep mensen. Hoe ga je ze anders bereiken? Om je doelgroep te bepalen stel je een buyer persona op. Dit is een gedetailleerde beschrijving van jouw (fictieve) ideale klant. Kijk hierbij naar bijvoorbeeld het type bedrijf waar die persoon werkt, zijn/haar interesses, behoeften en dilemma’s.

Je buyer persona helpt je niet alleen te bepalen wat je schrijft, maar ook hoe je schrijft, je tone of voice. Wanneer deze twee aspecten goed op elkaar aansluiten, merk je vanzelf dat je online zichtbaarheid groeit.

Social media iconen

2 GEBRUIK SOCIAL MEDIA MANAGEMENT TOOLS

Je profileren als bedrijf kan tegenwoordig op verschillende sociale media-platforms. Beperk jezelf daarom niet tot één platform. Maar hoe ga je alle posts die je maakt voor al die platforms succesvol beheren? Met Hubspot natuurlijk! Hubspot ondersteunt het inplannen van posts inclusief beeldmateriaal voor Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter. Schrijf je post, kies je dag en tijd en klaar is kees! Makkelijk, overzichtelijk en efficiënt. Andere tools zijn Social Pilot, Hootsuite, Monday Marketing en Falcon.

Social media management

3 POST REGELMATIG EN SAMENHANGEND

Oke, het bepalen van je doelgroep is belangrijk en het beheren van je content ook. Maar dan moet er natuurlijk wel content zijn. Hoe vaker je post, hoe groter de kans dat je gezien wordt. Overdrijven is ook een vak dus kijk wel wat voor jou haalbaar is. Bepaal hoe vaak en welke dagen je content plaatst en houd dit gelijk voor je primaire sociale media.

Probeer ook zeker te variëren om een saaie boel te voorkomen en te zorgen voor onderscheid, maar zorg dat je content wel met elkaar samenhangt. Daarmee bedoelen we dat al je posts herkenningspunten blijven bevatten richting je merk en dat de elementen binnen een post ook bij elkaar passen. Een sterke merkpositionering blijft nummer 1.

Geen saaie content

4 TRIGGER JE LEZER!

Heel simpel: actief, kort en foutloos.

Actieve teksten lezen niet alleen fijner, maar zijn ook korter. Actieve zinnen komen daarnaast sterk over en je spreekt de lezer aan waardoor ze niet om je heen kunnen.

Bij De Afdeling Marketing zeggen we altijd: meer is niet altijd beter, beter wel meer. Deze uitspraak sluit perfect aan op wat we je in dit kopje willen meegeven. Schrijf alleen wat écht gezegd moet worden. Kort en krachtig. Vraag jezelf bijvoorbeeld: wat wil je je lezer meegeven? Noteer een paar steekwoorden en schrijf daar omheen. Voila!

Moeten we dit laatste punt eigenlijk wel uitleggen? Controleer ALTIJD je tekst voordat je hem online gooit. Jouw spelling en grammatica moet 100% kloppen, dit is professioneel. Speel je met woorden om je post een boost te geven? Dan is het een natuurlijk ander verhaal.

5 GEBRUIK ORIGINELE VISUALS

Onderschat het gebruik van mooie visuals niet. Wanneer je een bijpassende afbeelding aan je tekst koppelt onthoud je lezer veel meer dan zonder. Visuals geven jouw post een hogere slagingskans.

Nu vraag je je af, waar haal ik dan die visuals vandaan? Foto’s van Google halen is zó verleden tijd. Maak ze zelf! Er zijn veel online programma’s en apps waarin dit kan. Sommige daarvan hebben bestaande templates, zoals Canva. Met behulp van deze programma’s verwerk je gemakkelijk je huisstijl in al je posts en zorg je voor originaliteit.

Social media likes en mobiel

6 HASHTAGS, HASHTAGS EN NOG MEER HASHTAGS

Hashtags, we hebben er allemaal wel eens van gehoord. Maar waar gebruik je ze voor? En hoeveel gebruik je er dan? Het gebruik van hashtags helpt je het bereik jouw sociale media post te vergroten en zichtbaarder te worden voor relevante onderwerpen. Het aantal te gebruiken hashtags verschilt per platform. Hieronder een kort overzicht:

  • Instagram: #3-15
  • LinkedIn: #3-5
  • Twitter : #1-2
  • Facebook: #1-2 (notitie: hashtags zijn niet de kracht van dit platform ongeacht de privacy instellingen van je berichten)

Tip in tip: zoek jouw hashtags binnen het sociale media-platform op om te kijken hoeveel volgers deze heeft (LinkedIn) of hoeveel berichten er met die hashtag zijn gepost (Instagram & Facebook). Zo controleer je of de hashtag nuttig is of niet en je ziet wat voor posts er met die hashtag worden geplaatst. Handig!

Hashtags

7 ANALYSEER JE RESULTATEN EN BLIJF PROBEREN!

Ook deze stap mag niet ontbreken in jouw contentcreatie proces. Het analyseren van de resultaten van jouw posts is zeer belangrijk om te kijken hoe het je afgaat. Doe dit daarom in ieder geval 1 keer per maand. Wat werkt wel en wat niet? Aan de hand daarvan stuur je bij of verander je totaal van koers. Weinig resultaat? Geen paniek! Bepaal je vervolgstappen en verbindt daar acties aan. Geduld is een schone zaak dus blijf proberen!

Tip in tip: Hubspot geeft je direct toegang tot alle statistieken van jouw sociale media-kanalen en vanuit jouw LinkedIn bedrijfspagina kan je heel gemakkelijk de statistieken exporteren naar een Excel bestand. Over efficiënt werken gesproken!

Analyseren van content

DAT WAS ‘M!

Nu weet je genoeg om succesvolle posts te creëren. Wij hebben er vertrouwen in! Jij ook? Nog meer inspiratie nodig? Volg ons op Instagram en LinkedIn 📲 🙋‍♀️ Daar passen we deze tips zelf ook toe!

Door Sophie Tuinstra
Junior Social Media Expert en taalpurist in hart en nieren. Achtergrond in HRM en Communicatiewetenschappen. 99% van de tijd enthousiast en optimistisch. Gedreven door positieve feedback en (team)resultaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.