Hoe vergroot je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf?

De online zichtbaarheid van je bedrijf is steeds meer bepalend voor het succes van je bedrijf. Wat jouw bedrijf niet gevonden, dan gaat je beurt voorbij. Maar hoe zorg je er nu voor dat juist jouw bedrijf eerder gevonden wordt dan je concurrent? Sterker nog, hoe zorg je er voor dat jouw doelgroep zelfs een voorkeur voor jou heeft als hij verschillende aanbieders met elkaar gaat vergelijken?

1. Maak jezelf uniek

Dit klinkt misschien vanzelfsprekend toch zien we dat veel bedrijven zich aanpassen aan de markt en veelal doen wat anderen ook doen. Ze bieden dezelfde oplossing, ze beloven dezelfde service en natuurlijk gaan ze allemaal voor kwaliteit. Maar wat maakt je nu echt onderscheidend en anders dan anderen? Vaak zit dat in ogenschijnlijk kleine en voor de onderneming vanzelfsprekende zaken. Denk aan de manier waarop je met elkaar samenwerkt, de overtuiging die je hebt of hoe je dingen aanpakt. De kunst is deze te (her)ontdekken, vast te leggen (bijvoorbeeld in een merkkompas) en het te vertellen door het als een rode draad door te voeren in al je (online) communicatie.

2. Zorg voor een volledig inzicht in je doelgroep


Dit wordt vaak als vanzelfsprekend gezien toch komen we vaak niet verder dan wat algemene kenmerken.
Wat er echt toe doet is om te weten wat je doelgroep bezig houdt? Voor welke zaken zoekt hij/zij een oplossing? Waar is je doelgroep te vinden? Welke sites bezoeken ze? Hoe completer je beeld hoe gerichter je je doelgroep kunt aanspreken met relevante informatie.

3. Doe een belofte

Weet je waar je doelgroep naar op zoek is en waar jij ze mee kan helpen? Doe ze een belofte. Formuleer een centrale boodschap of merkbelofte die je als rode draad gebruikt in al je communicatie uitingen. Een goede merkbelofte speelt in op de behoefte van je doelgroep en versterkt je merkpositionering.

4. Creëer content waarmee je doelgroep echt geholpen is

Wanneer we ons oriënteren zoeken we naar antwoorden op vragen en naar producten of diensten die ons het beste kunnen helpen. Door relevante content te creëren zoals blogs, infographics, video’s of e-books met antwoorden op deze vragen wordt je relevant voor je doelgroep. Zorg dat je je doelgroep met jou content echt helpt.

5. Deel je content


Deel je content op een slimme manier met je doelgroep. Zet het op je site, deel het met je sociale netwerk en plaats het in een nieuwsbrief. Zet je content ook eens op plekken waar je doelgroep zoekt naar een oplossing voor zijn probleem, zoals branche specifieke sites. Op deze manier creëer je een zo groot mogelijk bereik van je content.

6. Meten is weten


De content gaat pas echt voor je werken als je het meet en analyseert. Niet alleen door te meten hoeveel bezoekers je site heeft gehad, maar vooral door te meten en vast te leggen; wie je site heeft bezocht, welke artikelen hij heeft gelezen en over welke informatie hij meer wilde weten. Allemaal informatie die jou meer inzicht geven in je potentiële klanten en je haakjes opleveren om met een ‘zachte landing’ je klanten te benaderen.

Ten slotte: Houd vol!

Zichtbaar zijn bij je doelgroep is één maar zichtbaar blijven is een hele andere uitdaging. Zorg dat je regelmatig in beeld komt met nieuwe content.
Juist hier liggen de kansen om je echt te onderscheiden van je concurrenten. Want een nieuwsbrief versturen doen we allemaal wel eens. Maar echt duurzaam, structureel en consequent aanwezig zijn met vernieuwende content dat doen er maar weinig. En daar ligt voor jou de kans! Het kost tijd en energie maar het heeft een bewezen positief effect op het creëren van leads en het vergroten van je conversie.

En hé, wie zegt dat het winnen van een wedstrijd makkelijk is?

 

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Reacties zijn gesloten.

Zij gingen je voor