Het merkkompas

Deel 1: Van bedrijf naar merk

Ik word altijd heel blij van bedrijven waar alles tot in detail klopt. Hun logo en huisstijl voering is consistent, een bezoek aan hun website is een feest van herkenning en zelfs het persoonlijke contact klopt met de uitstraling van het bedrijf. Je voelt dat alles klopt, het raakt je en het bevestigt je continu dat je er goed zit. Dat geeft vertrouwen.

Het merkkompas als leidraadMerkkompas

We weten dat wanneer we meer aandacht geven aan de uitstraling van ons bedrijf dat dit goed is voor de klantervaring. En dat dit de basis is om je te onderscheiden van je concurrenten. Toch zien we vaak bij bedrijven dat er onvoldoende tijd in gestoken wordt.  Dat is zonde en zelfs een gemiste kans.

Met het Merkkompas bieden we hiervoor een heel handig hulpmiddel. In het merkkompas leg je namelijk vast waar je voor staat en hoe je de dingen doet die je doet. Met een goed merkkompas maak je makkelijker keuzes en werk je consistenter aan de koers en uitstraling van jouw merk. Je kunt er op terugvallen en het geeft richting aan je bedrijf.

Het merkkompas bestaat uit:

Je merkovertuiging

Hiermee beschrijf je het hogere doel waar je naar streeft wat je overtuiging is. Het geeft aan waarom je doet wat je doet. Een goede merkovertuiging werkt inspirerend en geeft een niet te onderschatte richtinggevende kracht aan je organisatie. Zo is de MerkOvertuiging van Ikea bijvoorbeeld; ‘wij geloven dat design voor iedereen beschikbaar kan zijn’

Je merkwaarden

De persoonlijkheid van je bedrijf beschrijf je met de merkwaarden. Voorbeelden van merkwaarden zijn: betrokken, eerlijk, daadkrachtig, snel, etc. De waarden maken duidelijk welke positie jouw bedrijf inneemt ten opzichte van je concurrenten. Met de merkwaarden geef je richting aan hoe je de dingen doet, die je doet. Merkwaarden zijn daarom essentieel om het gedrag van je bedrijf (communicatie, medewerkers, etc) in lijn te brengen. Wat uiteindelijk zorgt voor herkenning en vertrouwen. De merkwaarden van Ikea zijn; Betrokken, Voordelig, Eerlijk en Design. Ongetwijfeld kun je bij iedere waarden precies een beeld vormen hoe Ikea deze waarden heeft toegepast.

Je merkbelofte

De merkbelofte beschrijft wat de emotionele opbrengst is van de de gebruiker, jouw klant. Wat breng je als bedrijf teweeg bij je klanten? Waarmee help je je klanten? Om tot een belofte te komen geef je antwoord op de vraag; Waarmee help je of wat realiseer je voor je klanten als ze met jullie samenwerken of jullie product gebruiken? Zo helpt Ikea zijn klanten met ‘Betaalbare design meubelen (maar je moet wel een beetje zelf doen)’

Ga er zelf mee aan de slag

Het opstellen van een goed merkkompas vraagt tijd, creativiteit en een kritische houding. In deze blogserie ga ik dieper in op de onderdelen van het merkkompas en geef ik je tips om deze zelf op te stellen. In de volgende blogpost start ik met de kern van je merk, de merkovertuiging.

Wil je zelf aan de slag gaan met jouw merk. Maak dan gebruik van ons MerkKompas template of lees de whitepaper:

Download de whitepaper

Wil je professioneel begeleid worden om jouw merkkompas op te stellen? Dan is onze workshop Merkkompas interessant.

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor