De merkwaarden

In dit deel van de blogpost serie van bedrijf naar merk ga ik dieper in op de merkwaarden van je bedrijf. Daar waar de merkovertuiging de kern is van je merk en richting geeft aan de koers, vormen de merkwaarden het fundament waarop je merk gebouwd wordt. Met de merkwaarden bepaal je hoe je de dingen doet. Ze geven houvast in het nemen van beslissingen en helpen je om het karakter van je merk vorm te geven. Doe je dit goed en consequent dan creëer je een herkenbare en onderscheidende positie in de markt.

Het versterkt je onderscheidend vermogen

Het is lastig om je te onderscheiden met wat je doet of levert. Ga maar na, ieder bedrijf dat opereert in jouw branche levert in meer of mindere mate dezelfde producten en diensten, hebben dezelfde expertise en iedereen heeft de mond vol van de beste kwaliteit en service.

Wil je je echt onderscheiden dan moet je per definitie deze algemene waarden ontwijken. Graaf dieper want met unieke merkwaarden ben je in staat om je echt te onderscheiden van je concurrenten. En hoe duidelijker je dit doet hoe herkenbaarder je wordt. Tja, en dan hebben klanten ook echt wat te kiezen. 

Bepaal je merkwaarden

Het bepalen van je merkwaarden is een leuk en interessant proces. Het is de tweede stap in het ontwikkelen van je merkkompas. Het meest werkbaar en krachtig is om er minimaal 3 en maximaal 5 te kiezen. Door het aantal merkwaarden te beperken zorg je voor een duidelijke focus, zijn ze voor iedereen goed te onthouden en is het makkelijker hiernaar te handelen. Ga als volgt te werk:

  1. Schrijf een lijst met woorden op die jouw bedrijf/merk als beste beschrijven.

Voorkom container begrippen en woorden die klanten sowieso verwachten (klantgericht, kwaliteit, service, etc). Wees niet te snel tevreden! Neem bijvoorbeeld ‘ondernemerschap’. Een merkwaarden die vaak wordt genoemd en eigenlijk niet echt onderscheidend is. Wat betekent dat nu specifiek voor jouw bedrijf? Als je er dieper op in gaat zou je kunnen komen tot lef, ambitie, volharding, etc. Ga door tot je de echte kern die bij jou past hebt te pakken. Je zult zien dat je dan tot woorden komt die veel uitdagender en onderscheidender zijn. 

  1. Vraag mensen in je omgeving om jouw bedrijf/merk te beschrijven met maximaal vijf woorden.

Vraag dit aan je medewerkers, vrienden en vooral ook klanten. En vraag ze ook om deze toe te lichten. Vooral de toelichting is zeer interessant en geeft je een goed beeld over hoe men jouw bedrijf beoordeelt.

  1. Kies 3 tot 5 merkwaarden die het beste passen en het meest onderscheidend zijn.

Zorg dat ze elkaar niet overlappen. Tegelijk staan ze niet los van elkaar. Bekijk dus goed of de gekozen merkwaarden elkaar aanvullen en logisch zijn. 

  1. Beschrijf per merkwaarden wat je hiermee precies bedoelt.

Dit is een essentiële stap. Woorden hebben namelijk een andere associatie bij verschillende personen. Geef daarom een korte beschrijving van wat jij bedoelt met iedere merkwaarde. En vertel ook wat het vooral niet is. Zo maak je duidelijk binnen welke marge je merk opereert.

Aan de slag met je merkwaarden

Mooi! Je hebt je merkwaarden bepaald en dus het karakter van je merk vastgelegd. Ga er nu naar handelen. Kijk met de merkwaarden in je achterhoofd nog eens goed naar je website, je processen en de manier waarop jullie omgaan met je klanten. Klopt dit nog? Is het in lijn met het karakter van je merk. Zo niet, pas het aan. En start je iets nieuws op? Neem dan je merkwaarden als uitgangspunt. Je zult zien dat het maken van keuzes veel makkelijker en duidelijker wordt. 

Doe je dit heel consequent dan zal het karakter van je bedrijf bij ieder stap sterker worden. Je bedrijf ontwikkelt zich naar een sterk onderscheidend merk. Een merk waar je klanten heel bewust voor kiezen. 

Ik wens je heel veel succes en plezier!

Door Ronald Nijveldt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor.

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.