De merkbelofte : deel 4 blogpostserie van bedrijf naar merk
Met dit 4e deel van deze blogpost serie zijn we gekomen tot het laatste onderdeel van het merkkompas; de merkbelofte. De merkbelofte is wellicht wel het belangrijkste onderdeel van je merk. Je merkbelofte brengt namelijk je klanten in beweging. Dat komt omdat een goede merkbelofte een oplossing biedt voor een conflict waarmee jouw klanten worstelen. En ja, we zijn gek op oplossingen.
We noemen dit ook wel empowerment. Sterke merken zijn er heel goed in om mensen het idee te geven dat ze in staat zijn om hun (onuitgesproken) doel te bereiken. Met hun producten, diensten maar vooral met hun merkbelofte stimuleren ze de eigen capaciteiten van mensen om hun conflict op te lossen.
Zo empowert Hema met de merkbelofte: Een leuk leven hoeft niet duur te zijn. En empowert EcoSelect bedrijven en organisaties met jong talent door ze ervan bewust te maken dat jong talent bedrijven flexibiliteit en slagkracht leveren. Het jonge talent dat EcoSelect vindt, opleid en begeleid.
Kortom, om tot een sterke merkbelofte te komen zul je een antwoord moeten geven op een conflict dat speelt bij je klanten.
Formuleer het conflict
Het conflict is de spanning tussen de gewenste en ongewenste situatie die je klanten ervaren. De ongewenste situatie is de vrees en de gewenste situatie is de wens van je klanten.
Om het conflict te bepalen moet je nagaan of er iets is wat jouw klanten sterk frustreert. Waar zit hun grootste frustratie?
Om dit uit te leggen gebruik ik Leasemaatschappij WagenPlan als voorbeeld. Leaseauto’s staan in de top 3 van bedrijfskosten. De vrees van menig wagenparkbeheerder is dat hij/zij in de loop van tijd te maken krijgt met onverwachte kosten en voorwaarden. Hun wens is dat ze meer aan de bal willen zitten. Ze willen meer weten over mobiliteitsoplossingen zodat ze mobiliteit bewuster kunnen inzetten en het meer waarde toevoegt voor de organisatie.Vanuit dit inzicht zijn we gekomen tot de belofte: Haal meer rendement uit uw mobiliteit.
Zo kun je dat ook voor jouw doelgroep of klanten formuleren. Ga na wat hun frustratie is; waar zijn ze bang voor en wat is hun wens. Tussen vrees en wens zit de spanning, het conflict. Het conflict waar je met jouw product of dienst een oplossing voor kunt bieden en dus een scherpe belofte in kunt maken.
DOWNLOAD HANDBOEK MERKPOSITIONERING
Ga zelf aan de slag met de positionering van je bedrijf en zet koers naar waardevolle klanten
Doe een belofte
Zoals gezegd zet je met je merkbelofte jouw klanten in hun kracht, je geeft ze energie. En het liefst op zo’n manier dat ze dat liever met jouw product of dienst doen dan die van je concurrent.Het formuleren van een sterke merkbelofte is niet makkelijk maar wel heel belangrijk om je klant in beweging te krijgen. Natuurlijk kun je je marketing- of reclamebureau vragen deze te formuleren. Maar waarom doe je zelf niet een poging? Let er in ieder geval op dat je merkbelofte voldoet aan de volgende criteria:
- Het moet het conflict oplossen
- Het moet je klanten empoweren, in hun kracht zetten.
- Het moet direct te begrijpen zijn
- Je moet het waar kunnen maken en dus geloofwaardig zijn
- Je moet er zin van krijgen om met jouw merk aan de slag te gaan.
Een paar voorbeelden
Kom je er niet helemaal uit? Hierbij een paar voorbeelden die je wellicht de juiste inspiratie geven;
Bever zwerfsport: Dé buitenwinkel van Nederland
Centre Parcs : Echt even samen
KPN : Voel je vrij
Idos Interieurs : Jouw idee tot in perfectie
Wat denk je? Gaat het lukken om jouw klanten te empoweren? Ik ben heel benieuwd en laat het me gerust weten als je er op vastloopt. Ik help je graag verder.
Uiteraard kun je het merkkompas van jullie merk ook onder begeleiding van ons laten vastleggen. Een frisse blik, creatieve geesten en verrassende inzichten helpen je vaak verder. Dit proces begint bij de Merkkompas workshop. Hoe we dat aanpakken lees je hier.