De merkbelofte

Met dit 4e deel van deze blogpost serie zijn we gekomen tot het laatste onderdeel van het merkkompas; de merkbelofte. De merkbelofte is wellicht wel het belangrijkste onderdeel van je merk. Je merkbelofte brengt namelijk je klanten in beweging. Dat komt omdat een goede merkbelofte een oplossing biedt voor een conflict waarmee jouw klanten worstelen. En ja, we zijn gek op oplossingen.
We noemen dit ook wel empowerment. Sterke merken zijn heel sterk in empowerment. Zij stimuleren met hun producten en diensten en vooral met hun merkbelofte de eigen capaciteiten van mensen om hun conflict op te lossen. Zo empowert Hema met de merkbelofte: Een leuk leven hoeft niet duur te zijn. En empowert Dove vrouwen door ze bewust te maken van hun schoonheid en daarmee zelfvertrouwen te geven en sterker te maken. Dit filmpje is een mooi voorbeeld van hoe ze dit doen.

 

Kortom, om tot een sterke merkbelofte te komen zul je een antwoord moeten geven op een conflict dat speelt bij je klanten.

 

Formuleer het conflict
Het conflict is de spanning tussen de gewenste en ongewenste situatie die je klanten ervaren. De ongewenste situatie is de vrees en de gewenste situatie is de wens van je klanten. Om het conflict te bepalen moet je nagaan of er iets is wat jouw klanten sterk frustreert. Waar zit zijn grootste frustratie? Ik neem Dove weer als voorbeeld. De wens van vrouwen is dat zij zich mooi willen voelen, maar dat de meeste vrouwen het gevoel hebben dat echte schoonheid alleen voor (jonge) modellen is weggelegd. Hun vrees of frustratie is dat ze het gevoel hebben minder gewaardeerd te worden, zelfs minderwaardig voelen, omdat ze niet zo mooi zijn als modellen.
Zo kun je dat ook voor jouw doelgroep of klanten formuleren. Ga na wat hun frustratie is; waar zijn ze bang voor en wat is hun wens. Tussen vrees en wens zit de spanning, het conflict. Het conflict waar je met jouw product of dienst een oplossing voor kunt bieden en dus een scherpe belofte in kunt maken.

Doe een belofte
Belofte maakt schuld, zo werkt dat uiteraard ook voor jouw merk. Met jouw belofte beloof je een oplossing voor het conflict of de behoefte die speelt bij je klanten. De merkbelofte die je gaat formuleren moet je daarom ook echt en geloofwaardig kunnen waarmaken.

 

Zoals gezegd zet je met je merkbelofte jouw klanten in hun kracht, je geeft ze energie. En het liefst op zo’n manier dat ze dat liever met jouw product of dienst doen dan die van je concurrent.
Het formuleren van een sterke merkbelofte is niet makkelijk maar wel heel belangrijk om je klant in beweging te krijgen. Natuurlijk kun je je marketing- of reclamebureau vragen deze te formuleren. Maar waarom doe je zelf niet een poging? Let er in ieder geval op dat je merkbelofte voldoet aan de volgende criteria:
  • Het moet het conflict oplossen
  • Het moet je klanten empoweren, in hun kracht zetten.
  • Het moet direct te begrijpen zijn
  • Je moet het waar kunnen maken en dus geloofwaardig zijn
  • Je moet er zin van krijgen om met jouw merk aan de slag te gaan.

 

Een paar voorbeelden
Kom je er niet helemaal uit? Hierbij een paar voorbeelden die je wellicht de juiste inspiratie geven;
Nike         : Just do it
Telfort      : Dezelfde kwaliteit maar dan super voordelig
KPN          : Voel je vrij
EasyJet    : Easy comfort, great value
LOI          : Alle Nederlanders slim

 

Wat denk je? Gaat het lukken om jouw klanten te empoweren? Ik ben heel benieuwd en laat het me gerust weten als je er op vastloopt. Ik help je graag verder.

 

Wil je zelf het merkkompas van jouw merk opstellen. Vraag dan ons whitepaper Merkkompas aan. Hierin vind je een duidelijk stappenplan, aansprekende voorbeelden en een gratis template.
Door Ronald Nijveldt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor.

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.