Stop met zoeken naar klanten, start met content marketing

Uit onderzoek van De Zaak blijkt dat 75 procent van de ondernemers het moeilijk vindt om klanten te vinden. Dat percentage is groot, aan de andere kant begrijp ik het ook heel goed omdat wij als onderneming zelf ook ervaren dat het niet makkelijk is om nieuwe klanten te vinden.

Natuurlijk boor je je netwerk aan en hou je ogen en oren open voor kansen in de markt. En als die zich voordoen dan stap je daar direct op af. Daarvoor ben je ondernemer en dat zal je altijd moeten blijven doen. Maar wil je echt groeien en je ambities waar maken dan is dat in de meeste gevallen onvoldoende.

Koude acquisitie heeft zijn beste tijd gehad

Als het ooit al effectief was kunnen we nu wel zeggen dat koude acquisitie zijn tijd heeft gehad. Het kost namelijk heel veel moeite om de juiste personen te vinden. Het is lastig ze per mail of telefoon te pakken te krijgen en als je dat lukt dan krijg je 9 van de 10 keer een afwijzing. Met als gevolg frustratie en een dalende motivatie.

Dat koude acquisitie niet meer werkt heeft twee redenen. Eén, omdat je mensen keihard onderbreekt in hun werkzaamheden. Dat irriteert. Twee, omdat we per dag aan gemiddeld 2000 boodschappen bloot gesteld worden die om onze aandacht schreeuwen. Hierdoor ontwikkelen we als vanzelf een ontwijkend gedrag op al die aanbiedingen en beloftes die ongevraagd om onze aandacht vragen.

Natuurlijk zijn er salestijgers die het wel lukt om een voet tussen de deur te krijgen en aan tafel te komen bij een prospect. Maar uiteindelijk ervaren die ook dat het realiseren van een daadwerkelijke deal heel moeizaam verloopt. En dat is logisch, de klant was immers niet zelf op zoek naar jouw product of dienst waardoor jij als verkoper alles uit de kast moet trekken om hem te overtuigen dat hij dat echt nodig heeft.

Zorg dat klanten naar jou toe komen

Ga voor jezelf maar na, als jij op zoek bent naar een oplossing voor een bepaalde behoefte dan gebruik je daarvoor in eerste instantie het internet. Je Googled op je vraag en je krijgt een lijst met resultaten die allemaal min of meer een antwoord geven op jouw vraag of probleem. Kortom, je bepaalt zelf wat je nodig hebt en je zoekt steeds meer zelf uit wat of wie jou daarbij het beste kan helpen.

Wil jij met je onderneming in beeld komen bij jouw doelgroep dan moet je hen dus voorzien van relevante en bruikbare informatie. Informatie waarmee je ze helpt tijdens het aankoopreis. Doe je dit goed en consequent dan bereik je twee essentiële dingen:

  1. Je stijgt in de Google zoekresultaten. Immers ranked Google op informatie die het meest relevant is. Oftewel, het beste antwoord geeft op een vraag en het meest wordt gelezen of gedeeld.
  2. En kom je regelmatig in beeld met relevante content bij jouw doelgroep dan stijgt jouw herkenbaarheid en wordt er (veelal onbewust) een voorkeur voor je gekregen boven die van je concurrent.

Het gevolg is simpel, je komt hoger in de zoekresultaten met als gevolg meer bezoekers naar je site. En je hebt het vertrouwen versterkt waardoor klanten sneller bereid zijn bij jouw product of dienst te kopen of contact met je op te nemen.

Hoe vergroot ik dan mijn online zichtbaarheid?

Door regelmatig relevante en bruikbare informatie te delen gericht op jouw doelgroepen. Het op die manier vergroten van je online zichtbaarheid realiseer je niet in een dag of een maand. Dat heeft tijd en aandacht nodig. Ben je bereidt hier in te investeren dan heb je hier op termijn voordeel van. Steeds meer mensen nemen dan zelf contact met je op. Doe je het niet? Dan is het moeilijk om wat je nu hebt te vergroten en zal het je steeds meer moeite kosten om klanten te vinden die bij je passen.

In mijn blog ‘hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid’ leg ik verder uit hoe je dit het beste kunt aanpakken. Neem er even de tijd voor. En wil je meer weten of zoek je ondersteuning? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer tijdens een vrijblijvend kop koffie.

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor