De drie-eenheid van SEO

SEO
Tja, SEO. Het toverwoord van elke online expert die je tegenwoordig spreekt. Wij ook, zoekmachineoptimalisatie is belangrijk: zorg dat je zichtbaar bent, zorg dat je gevonden wordt, zorg voor goede content, zorg voor verse teksten, zorg voor tevreden bezoekers. Het zijn nogal wat zorgen…

Maar waar draait het nou echt om? Heel simpel gezegd draait SEO om drie dingen.
1) Is je site technisch op orde?

  • Is de site snel genoeg?
  • Is de site aangepast om op mobieltjes en tablets goed te lezen?
  • Is de inhoud voorzien van metatags en hiërarchie (titels, koppen, subkoppen, dik gedrukt en onderstreept) zodat zoekmachines de inhoud beter begrijpen en indexeren?

2) Is er voldoende interessante content?

  • Komen bezoekers vaak terug om dingen te lezen of te bekijken?
  • Is er regelmatig iets nieuws op de site?
  • Verwijzen andere sites naar (onderdelen) van jouw site?
  • Blijven bezoekers langer hangen (lezen/bekijken ze alles) en bezoeken ze meerdere pagina’s?
  • Zijn er (veel) reacties op artikelen?

3) Is je site populair?

  • Sta je in verschillende directories (startpagina.nl enzo)?
  • Wordt je site in verschillende social media genoemd of wordt er naar specifieke content op je site verwezen?
  • Wordt je site of producten op je site gewaardeerd (reviews, beoordelingen)?
  • Sta je op de site van je branchevereniging (of andere relevante organisaties)?
  • Reageer je zelf op berichten en reacties op andere sites (met link naar je eigen site natuurlijk)?

Best overzichtelijk eigenlijk. Beetje je site (laten) checken of alles goed staat, een paar nieuwsitems plaatsen, af en toe reageren op andere sites, regelmatig iets posten op social media met verwijzing naar je site.

Maar waarom is het dan zo frikkin’ moeilijk? Omdat het vooral om discipline gaat. Je moet blijven produceren, monitoren, reageren en aanpassen. Constant de techniek van je site up to date houden. Dat lukt alleen als je weet wat je wilt bereiken, dat je weet hoe je dat bereikt en als je een goed lopend proces hebt om dat te ondersteunen.

Begin simpelweg met het benoemen van een paar thema’s waarmee je bekend wilt zijn. Denk bijvoorbeeld aan je belangrijkste zoekwoorden. Met die thema’s kun je vast een paar onderwerpen bedenken waar je iets over kunt vertellen. Zet al die onderwerpen in een kalender en voilà, je hebt een contentkalender. De volgende stap is om dan in te plannen wanneer je die content gaat maken en wat je daarvoor nodig hebt. En heb je dat eenmaal gemaakt en op je website gezet (is goed, vind Google interessant) deel het dan via social media of plaats het op andere sites als het zich daarvoor leent.

En herhaal dat keer op keer op keer.

Vergelijk het met tandenpoetsen, elke ochtend en avond hetzelfde ritueel houdt je gebit fris en gezond. Zo werkt SEO ook, regelmatig doen en je plukt de vruchten ervan. Veel succes, bel als je ons nodig hebt!

Door Simon Siahaya
Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor.

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.