Inbound of outbound marketing?

Veel inbound marketeers vertellen je maar al te graag dat outbound marketing niet meer werkt. Dit omdat consumenten gevoelloos zouden zijn geworden voor traditionele reclames. Het gebruik van Inbound marketing tactieken is in veel situaties zeer effectief om klanten aan te trekken en om relaties met klanten op te bouwen. Maar inbound marketing hoeft outbound marketing echt niet uit te sluiten. Sterker nog, ze gaan soms prima hand in hand.

Aankloppen of inbreken?

Outbound marketing – of “traditionele marketing” –  werkt met advertenties. Het uitgangspunt is om een medium te vinden met veel volgers en de volgers periodiek te storen met advertenties die niet gerelateerd zijn aan het medium. Denk hier bijvoorbeeld aan reclames op televisie. De reclames zijn niet relevant voor een groot deel van de kijkers, en veel kijkers zien de reclames als storend, Een klein percentage van de volgers die de advertenties ziet zal uiteindelijk een klant worden.

Het uitgangspunt van Inbound marketing is om relevante en persoonlijke berichten te sturen naar mensen die deze daadwerkelijk willen ontvangen en om content te maken die deze potentiële klanten helpt bij het oplossen van problemen of het aanpakken van uitdagingen. Je gaat dus uit van de behoefte van de klant. Toestemming betekent bij Inbound marketing dat je niet alleen in legale of technische zin toestemming hebt om berichten naar klanten of leads te sturen. Het betekent ook dat mensen jouw berichten willen ontvangen, en je berichten zouden missen als je zou stoppen ze te verzenden. Bij inbound marketing kan je bijvoorbeeld denken aan het schrijven van blogpost die een (potentiële) klant helpt.

Aantrekken of uitzenden

Outbound marketing is het uitzenden van berichten naar een groot publiek. Je schiet met hagel in de hoop dat je iets raakt. Outbound marketing begint meestal offline met het zenden van een boodschap. Het is vaak eenrichtingsverkeer vanuit het perspectief van het bedrijf: ‘Wat kunnen klanten voor ons bedrijf betekenen?’ Deze manier van uitzenden kan van alles zijn, denk aan een reclame op tv, een billboard langs de snelweg of een advertentie in een krant of tijdschrift.

Bij Inbound marketing wordt er content gecreëerd die de juiste mensen aantrekt naar de website van een bedrijf. Inbound marketing begint vrijwel altijd online en er is vaak sprake van interactie tussen klant en bedrijf. Leads vinden je content en ze worden langzaam begeleid naar het worden van een klant. Bij Inbound marketing denken bedrijven: ‘Wat kunnen wij voor de klant betekenen?’ Bij content die klanten aantrekt kan je bijvoorbeeld denken aan blogs, video’s, en infographics.

SEO of SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachines gebruiken algoritmes om te bepalen waar een pagina komt te staan op de SERP (Search engine result page). Er zijn miljoenen factoren die dit beïnvloeden maar ze zijn op te delen in twee categorieën. Autoriteit en relevantie.

Web Autoriteit zou je kunnen zien als een cijfer dat Google jouw website geeft. Dit nummer is ruwweg gebaseerd op het aantal sites dat naar jouw site en paginas linkt, en de autoriteit van die sites. Dit betekend dat één link van een site met een erg hoge autoriteit zoal bijvoorbeeld een link van BBC.com, je autoriteit verder kan laten stijgen dan bijvoorbeeld tientallen links van blogs met een lage autoriteit. Link building is het actief proberen te verbeteren van je web autoriteit door links naar je site te maken. Het kan lang duren om de web autoriteit van je website omhoog te laten gaan omdat je weinig controle hebt over wie naar je toe linkt.

Relevantie is hoe relevant jou paginas zijn voor paginas zijn voor bepaalde zoektermen. Het is mogelijk om je relevantie te verbeter door onderzoek te doen op welke zoektermen je wilt dat jouw bedrijf ranked. Sommige termen zullen een stuk meer competitie hebben, en het zoekvolume varieert ook per term. Keyword research wordt gebruikt om de perfecte balans te vinden tussen, lage competitie, hoge zoekvolumes en relevantie voor jouw merk. Je kan doormiddel van het gebruiken van die keywords, en door het volgen van een aantal regels, zoekmachines laten zien dat jouw pagina relevant is voor specifieke zoektermen.

‘Merkkompas’ is een zoekterm waar de afdeling marketing, door middel van SEO, boven aanstaat.

SEA staat voor Search engine advertisement. Waar SEO vaak een strategie is voor de lange termijn. Kan SEA in korte tijd veel resultaten bieden. SEA is een Outbound marketing techniek, maar is in combinatie met een lange termijn SEO tactiek een goed tool om je online zichtbaarheid te verbeteren. We gaan dieper in op SEO en SEA in ons Handboek online zichtbaarheid.

‘Inbound bureau’ Is een zoekterm waar de afdeling marketing, Door middel van SEA bovenaan staat.

Aandacht verdienen of Kopen?

Bij Inbound marketing verdien je de aandacht van potentiële klanten. Je creëert waardevolle content en bouwt een vertrouwensband op met je klanten en prospects. Bij Outbound marketing koop je de aandacht van mensen door middel van advertenties.

Het is daarom niet verrassend dat zowel de totale kosten als de kosten per lead/klant bij Outbound marketing vaak hoger zijn dan bij Inbound marketing.

Een  groot voordeel van Inbound marketing is dat je met de content die je creëert vaak nog lang na afloop van een campagne leads binnenhaalt. Dit in tegenstelling tot Outbound marketing waar je steeds opnieuw campagnes moet opstarten om leads te genereren. Een voordeel van Outbound marketing is wel dat je direct resultaat kunt hebben terwijl Inbound marketing een langzaam proces kan zijn, waar resultaten vaak op zich laten wachten. Het kost nou eenmaal veel tijd om onderzoek te doen en content te creëren. Daarnaast kosten andere aspecten van inbound marketing zoals het bouwen van een email lijst of het verbeteren van SEO nou eenmaal ook veel tijd.  

Inbound of Outbound?

Inbound of Outbound is niet een kwestie van of het één óf het ander. Mits goed ingezet is het een gouden combinatie om leads te genereren. Ideaal is een uitgebreide Inbound campagne met daarin aspecten van Outbound marketing. Denk bijvoorbeeld aan een content campagne, bestaande uit blogs, en een Ebook. Geoptimaliseerd voor SEO, en ondersteund door SEA en social advertisement.

Download Handboek merkpositionering

Door Leanne Sasker
Mijn rol bij De Afdeling marketing is automation en HubSpot specialist. Hoe automatiseer je zo veel mogelijk, zoals bijvoorbeeld: leadnurturing, interne taken/mails en opvolging naar Sales. Daarnaast verzorg ik de HubSpot trainingen/workshops (CRM, Marketing en Sales). Verder ben ik enthousiast en toegankelijk in de omgang. Vertrouwen, ruimte voor creativiteit en samen de klus klaren, maakt werken voor mij een feestje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor