Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een marketing aanpak die er op gericht is om klanten naar je toe te laten komen. Maar hoe werkt dat dan? Jij voorziet via je website jouw doelgroep en klanten van informatie die ze helpt door het beantwoorden van hun vragen en oplossen van hun problemen. Zodat ze jou -en je bedrijf- gaan zien en waarderen als de expert of vraagbaak in jouw vakgebied. Als ze jouw kennis, tips en info handig, relevant en zinvol vinden dan zullen ze je blijven volgen en in contact met je blijven totdat ze een gelegenheid zien om zaken met je te doen. Zo maak je van anonieme bezoekers op je site waardevolle leads en uiteindelijk klanten die heel bewust voor je kiezen.

Klanten vinden je als ze je nodig hebben

Je hebt het vast al eens gehoord, klanten gaan zelf actief op zoek naar informatie als ze zich oriënteren op een aankoop of zoeken naar een oplossing. Lag vroeger de macht (kennis) bij de verkoper, nu vinden ze alle informatie online. In business to business hebben oriënterende prospects al bijna 60-70% van het proces doorlopen voordat ze contact opnemen met een bedrijf. Zij gaan daarbij af op de mening en informatie van bedrijven die het meest toonaangevend en relevant voor ze zijn. En hebben voor de andere 40-30% alleen bevestiging nodig van hun keuze. Met goede zinvolle, relevante en handige informatie help je klanten in hun aankoopreis. Doe je dit goed dan stijgt de voorkeur voor jouw onderneming en zullen ze contact met je opnemen.

Het maakt je onderscheidend

Inbound marketing is een andere en effectievere marktbenadering en wij gaan daarbij uit van de overtuiging, kracht en expertise van jouw onderneming. Want als je die op de juiste manier inzet dan ben je geloofwaardig en zet je mensen in beweging. Omdat wat je te vertellen hebt echt en uniek is. Hierdoor ben je onderscheidend en hebben klanten echt wat te kiezen.

Het is duurzaam

Bij inbound marketing draait het om verdiende aandacht in plaats van gekocht bereik. Wanneer je bijvoorbeeld een advertentie plaatst in een vakblad dan is het effect ervan weg nadat het blad is gelezen. Áls je advertentie al wordt gezien tussen de overvloed aan boodschappen in het blad. Bij inbound marketing is het effect duurzaam. Een artikel, blog, infographic dat online staat is oneindig beschikbaar, bouwt verder op je strategie en verhoogt je online zichtbaarheid. En hoe meer mensen het lezen, erop reageren en delen via sociale media, hoe hoger je website of blog in de zoekresultaten van Google getoond wordt.

Voordelig

Het is gebleken dat inbound marketing 62% voordeliger is per lead dan de inzet van traditionele middelen zoals advertenties, online bannering en outdoor advertising. Je deelt je informatie namelijk op goedkopere kanalen zoals onder andere uw eigen site, blog en social mediakanalen. Natuurlijk worden er kosten gemaakt om regelmatig relevante informatie te plaatsen. Echter staan deze kosten niet in verhouding tot de traditionele inzet van media en middelen.

Inbound marketing, van website bezoekers naar waardevolle leads.

Door Ronald Nijveldt
Merkstrateeg en content marketeer. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Reacties zijn gesloten.

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.