Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een marketing strategie dat er voor zorgt dat klanten naar je toekomen. Doordat je klanten voorziet van informatie die hen helpt in hun oriëntatie en aankoopproces. Wanneer deze informatie handig, relevant en zinvol is voor klanten zullen ze je blijven volgen en in contact met je blijven gedurende hun aankoopreis. Uiteindelijk resulteert dit in waardevolle leads die heel bewust voor je kiezen.

Klanten vinden je als zij je nodig hebben

Klanten gaan tegenwoordig zelf actief op zoek naar informatie tijdens hun oriëntatie en aankoopproces. Zij gaan op zoek naar bedrijven die het meest toonaangevend en relevant voor ze zijn. Met goede zinvolle, relevante en handige informatie help je klanten in hun aankoopreis. Doe je dit goed dan stijgt de voorkeur voor jouw onderneming en zullen ze contact met je opnemen.

Het maakt je onderscheidend

Inbound marketing is een andere en effectievere marktbenadering die uitgaat van jouw eigen overtuiging, kracht en expertise. Zet je dat op een juiste manier in dan ben je geloofwaardig en breng je mensen in beweging. Omdat wat je te vertellen hebt echt en uniek is. Hierdoor wordt je onderscheidend en hebben klanten echt wat te kiezen.

Het is duurzaam

Bij inbound marketing draait het om verdiende aandacht in plaats van gekocht media bereik. Wanneer je bijvoorbeeld een advertentie plaatst in een vakblad dan is het effect van deze uiting weg nadat het blad is gelezen. Als deze überhaupt al wordt gelezen tussen de overvloed aan boodschappen van het desbetreffende medium. Bij inbound marketing is het effect duurzaam. Een online geplaatst artikel, blog, infographic is niet tijdelijk en het bouwt door op je strategie en verrijkt je online aanwezigheid. En hoe meer mensen deze informatie lezen, delen en erop reageren via sociale media, hoe hoger je website of blog in de zoekresultaten van Google getoond wordt.

Voordelig

Het is gebleken dat inbound marketing 62% voordeliger is per lead dan de inzet van traditionele middelen zoals advertenties, online bannering en outdoor advertising. Je deelt je informatie namelijk op goedkopere kanalen zoals onder andere uw eigen site, blog en social mediakanalen. Natuurlijk worden er kosten gemaakt om regelmatig relevante informatie te plaatsen. Echter staan deze kosten niet in verhouding tot de traditionele inzet van media en middelen.

Door Ronald Nijveldt

Reacties zijn gesloten.

Zij gingen je voor.

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.