Inbound marketing. Geschikt voor jouw bedrijf of niet?
Je hebt gehoord van inbound marketing maar weet niet zeker of dit echt iets is voor jouw bedrijf? Goed dat je jezelf deze vraag stelt want inbound marketing is zeker niet geschikt voor elk bedrijf. Er zijn een aantal criteria die bepalen of inbound marketing een goede fit is of niet. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.
Het gemiddelde aankoopbedrag is meer dan € 1000,-
Het kenmerk van inbound marketing is dat je de markt aan je verbindt door content te maken die je doelgroep helpt bij het vinden van oplossingen voor een specifieke uitdaging. Omdat de waarde van jouw oplossing een aanzienlijk bedrag is zal je doelgroep niet over een nacht ijs gaan en zich goed oriënteren alvorens contact met je op te nemen. Jouw content helpt daarbij, sterker nog, hoe beter jouw content hoe waardevoller jij bent voor je doelgroep en hoe aannemelijker het is dat ze jouw bedrijf op hun shortlist zetten.
Je investeert al veel geld in het genereren van leads
Is jouw bedrijf afhankelijk van een continu goed gevulde salesfunnel. Bijvoorbeeld omdat het verloop van klanten groot is of omdat je groeiambities stevig zijn. Dan is inbound marketing de oplossing. Nu investeer je waarschijnlijk veel in het genereren van deze leads door de inzet van callcentres, advertenties, vakbeurzen, intensieve en tijdrovende één op één verkoop, etc. Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat inbound marketing tot 60% goedkoper is dan dergelijke activiteiten?
Je hebt een betrokken salesteam
Het heeft geen zin om inbound marketing in te zetten wanneer je niet de beschikking hebt over een salesteam dat staat te trappelen om aan de slag te gaan met de leads die inbound marketing je oplevert. De ideale situatie is dat er tenminste één persoon als dagtaak heeft om nieuwe business voor je binnen te halen.
Overigens is het niet de bedoeling dat leads even over de ‘veel besproken schutting gegooid’ worden. Intensieve samenwerking tussen marketing en sales is essentieel voor een doorslaggevend succes.
Looptijd van aankoopreis ligt tussen de 2 weken en 12 maanden
Jouw product of dienst vraagt een investering van je klanten. Ze hebben de tijd nodig om zich te orienteren, stakeholders en beslissers mee te krijgen en budgetten te alloceren. Dit kost tijd. Gedurende deze aankoopreis is het natuurlijk de bedoeling dat je in beeld bent en blijft. (Geautomatiseerde) contactmomenten en relevante content welke je middels de inbound methodiek uitvoert helpen daarbij.
Je wilt niet afhankelijk zijn van je beperkte netwerk
Verkoop gebeurt gelukkig nog steeds op persoonlijke basis. Het gunnen van een opdracht is een belangrijke factor voor het wel of niet doorgaan van een verkoop. Je investeert veel tijd in persoonlijke relaties en het uitbouwen van je netwerk. Jij zoekt en vindt je leads en converteert ze naar klanten. Maar wat nu als dit afneemt? Bijvoorbeeld omdat een verkoopmedewerker uit dienst gaat of jij minder tijd hebt voor sales? De continuïteit van jouw groeit ligt in handen van de inzet van jouw salesteam. Met inbound marketing zal dat niet veranderen. Wat wel veranderd is dat de markt jouw bedrijf weet te vinden ipv dat jij continu op zoek moet gaan naar de markt. Met inbound marketing krijg je waardevolle leads die je ‘warm’ kunt benaderen omdat duidelijk is dat ze passen binnen het profiel dat je hebt gesteld en duidelijk engaged zijn met jouw bedrijf.
Wil je weten wat het potentieel van inbound marketing is voor jouw organisatie? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan. We leggen het je dan haarfijn uit en je krijgt van ons een inspirerende inbound marketingcase toegespitst op jouw situatie. Doen dus!