Inbound branding. Waarom het tijd is voor een andere marketingstrategie.

Dat een sterke merkidentiteit noodzakelijk is om op zijn minst herkend te worden door je doelgroep is duidelijk. Maar hoe breng je het onder de aandacht van je doelgroep? En niet alleen dat, hoe zorg je ervoor dat je doelgroep je merk gaat vertrouwen en de interactie aangaat voor een duurzame relatie? Inbound branding bied je de oplossing.

Een merkpositionering gaat allang niet meer over een herkenbaar en onderscheidend uiterlijk. Natuurlijk, esthetiek is belangrijk, maar het creëren van een sterk merk gaat vooral over de ervaring die je hebt met het merk.

Immers, niemand neemt de beslissing om zaken met je te doen op basis van je logo of huisstijl. Het draagt wel bij, zeker onbewust. Waar het vooral om gaat is welke ervaring iemand heeft met je merk. De interactie tussen het merk en de (potentiële) klant. Om te beginnen zijn dit uiteraard de ervaringen die iemand heeft met je product of dienst. Zeker zo belangrijk is hoe er gecommuniceerd wordt via webcontent, brochures, verkoopmateriaal, e-books, blogs en e-mail.

Ok, niks nieuws? Wist je al?
Prima, maar hoe dan?

Zet koers met een MerkKompas

Het begint ermee dat je eerst je merk (her)ontdekt en vastlegt. Dat je weet wat het DNA van je merk is en hoe je deze voor je laat werken. Als je dat weet kun je het unieke verhaal en ervaring van jouw merk uitdragen.

De Deense filosoof Kierkegaard zei ‘het leven wordt voorwaarts geleefd en achterwaarts begrepen’. Om je identiteit, je waarde en cultuur te bepalen is het goed om terug te gaan naar de wortels van je bestaan. Daar ontmoet je het hart van het merk. Er zijn meerdere methodes om het hart van je merk te ontmoeten. Van brandcanvas tot merkhuis of met behulp van het MerkKompas zoals wij dat doen voor onze klanten.

Waar het om gaat is dat je vastlegt waar je als merk in gelooft en wat je wilt beteken voor je klanten. Wat is je merkovertuiging of de missie die je nastreeft? Dit geeft heel veel richting en vooral inhoud aan de communicatiemiddelen. Om je missie of overtuiging over de bühne te krijgen is letterlijk missie werk nodig.

Vervolgens kijk je naar je merkwaarden, dit bepaalt wat je als merk wel of niet doet. Tenslotte bepaal je het karakter van je merk. Dit is weer bepalend voor de vorm, tone of voice en uitstraling van je merk. Immers, een merk als Nike (archetype Hero), communiceert compleet anders dan een merk als Ben&Jerry’s (archetype Jester).

Wanneer je dit goed hebt vastgelegd heb je een basis en een kompas voor de uitwerking van je merk. Een basis voor de uitwerking van jullie marketingstrategie.

Je merk onder de aandacht brengen

Je merk onder de aandacht brengen bij je doelgroep, in een wereld waarin ieder individu een stortvloed aan informatie te verwerken krijgt, valt niet mee. Terwijl je een missie hebt om jullie merkovertuiging onder de aandacht te brengen van je doelgroep en ze aan je te binden omdat ze zich aangetrokken voelen tot je merk.

Je kunt net als je concurrenten roepen om aandacht door bijvoorbeeld (online) advertising of  een social media campagne maar dan ben je onderdeel van het probleem en niet de oplossing.

Het zal je dan ook niet verbazen dat deze marketingactiviteiten niet langer werken als het gaat om het aantrekken van leads. Sterker nog, het rendement ervan daalt in rap tempo. Tijd voor een andere aanpak dus.

Herzie je marketingstrategie, go inbound

In plaats van te zenden, je boodschap en missie over de bühne te brengen zoals een missiewerker die deur voor deur probeert mensen te overtuigen, is het beter om je marketingstrategie te herzien en je merkpositionering te versterken met de inbound marketing methodiek.

Inbound marketing?

Met inbound marketing geef je antwoord op vragen en speel je in op thema’s die leven bij heel duidelijk omschreven doelgroepen. Door jouw doelgroep zo goed mogelijk te kennen, ze zoveel mogelijk te helpen, op te leiden of te informeren zorg je dat ze jou vinden en vertrouwen. En dat doe je door jouw antwoorden, inzichten, kennis en methodieken daar te delen waar de doelgroep al aanwezig is. Uiteraard op een manier die past bij de uitgangspunten van jouw merk.

Inbound marketing is dé nieuwe vorm van marketing, een strategie die jou en je onderneming meer succes oplevert dan de als storend en inefficiënt ervaren vormen van outbound marketing.

Met de content gedreven strategieën van inbound marketing trek je B2B-kopers naar je website, haal je ze binnen als leads, zet je ze om in klanten en maak je ze ambassadeurs van je merk.

Door Ronald Nijveldt
Merkstrateeg en content marketeer. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.