De Afdeling Marketing 5 jaar!

Tijd voor een terugblik, maar vooral tijd om vooruit te kijken

De Afdeling Marketing bestaat 5 jaar. Reden voor een feestje, maar ook de hoogste tijd om stil te staan bij dat wat we allemaal bereikt hebben. En om vooruit te blikken, want eigenlijk zijn we nog maar net begonnen. Het wordt nu pas leuk en uitdagend, met mooie plannen in het vooruitzicht. Plannen om marketing nóg toegankelijker te maken voor marketeers.

Marketing toegankelijk maken

We doen niets liever dan mensen en bedrijven laten groeien. Niet alleen wijzelf, maar ook onze medewerkers, partners, de medewerker bij onze klant en de klant zelf. Die groei, die ontwikkeling vinden we tof.”, aldus Simon. Vanuit deze passie ontstond de missie van De Afdeling Marketing: marketing toegankelijk maken.

Het doel van De Afdeling Marketing? Kennis en expertise beschikbaar maken voor mkb’ers en zelfstandige business units. Voor organisaties die snelheid willen maken, die resultaat willen zien, die vooral met hun belangrijkste bedrijfszaken bezig willen zijn. 

“Wij zijn in het gat gesprongen dat ontstaat bij bedrijven met ambities. Die snappen dat ze meer aan marketing moeten doen. Alles wat daarbij komt kijken is niet door één persoon te doen, dus moeten er meerdere bureau’s of expertises ingehuurd worden. Dit zorgt ervoor dat een marketeer met heel veel zaken tegelijk bezig is. Wij bieden de expertises en capaciteit die marketeers ondersteunt. Wij zijn hun marketing afdeling.” 

De afgelopen 5 jaar was een mooie en enerverende reis en heeft ons veel geleerd voor de toekomst.  

2015 | Het cafetariamodel

De inkt bij de Kamer van Koophandel was nog niet droog of wij stroopten onze mouwen al op. Simon; “Achteraf gezien noemen wij deze periode gekscherend het cafetaria tijdperk”. Wilde de klant een plan? Dan werkten we dat in één dag uit. Wilde hij een blogpost? Dan schreven we maandelijks twee blogposts. Behoefte aan een nieuwsbrief? Dan verstuurden we deze. 

Vaak losse elementen dus, gericht op de vraag van onze klanten. Niet volgens vast format, maar wel zoveel mogelijk gestandaardiseerd en de processen zo effectief mogelijk ingericht. Om snel en laagdrempelig marketing middelen te leveren. In de vorm van een menukaart, zoals bij de cafetaria op de hoek.

2017 | De juiste methodiek: inbound marketing

In 2017 hebben wij inbound marketing als methodiek volledig omarmd. “De B2B markt ligt ons goed. Kenmerkend voor veel B2B merken is dat aankoopreizen vaak lang duren, aankoopbedragen hoog liggen en opdrachtgevers veel informatie verzamelen voordat ze tot aankoop over gaan.” Dat betekent dat er veel content gemaakt moet worden, passend bij de fase in de customer journey. Content waarmee je autoriteit opbouwt, bezoekers naar je site trekt en leads genereert voor sales. Inbound marketing is hiervoor de aanpak. Een methodiek die bewezen effectief is, waarmee we resultaten kunnen laten zien van onze campagnes. Daar wilden we naartoe. 

2018 | HubSpot Agency Partner

Wij werkten al met tools zoals ActiveCampaign, omdat dit meer biedt dan tools als Mailchimp, maar toch laagdrempelig en betaalbaar is. Maar om echt de resultaten te behalen die we voor ogen hadden, het werk eenvoudiger en simpelweg beter te doen, was de overstap naar HubSpot een logische. WagenPlan was onze eerste klant die de overstap maakte naar HubSpot en wij zijn direct HubSpot Agency Partner geworden. Als nummer 14 van Nederland!

Deze stap heeft ons bedrijf in meerdere opzichten in een stroomversnelling gebracht. Het heeft ervoor gezorgd dat De Afdeling Marketing de diepte inging, dat we echte inbound experts werden en in een nieuwe vijver konden vissen. Meerdere klanten maakten de overstap naar HubSpot en we trokken nieuwe klanten aan. Met als gevolg dat wij in 2019 Gold partner werden. Een mooie ontwikkeling, waar we enorm trots op zijn.

“We leerden veel in vijf jaar tijd, maakten minstens net zoveel fouten en overwonnen de uitdagingen. Die ervaring hebben we omgezet in een solide proces. In 100 dagen leggen wij de basis van de marketingafdeling, met resultaat garantie.”

2020 | Proven Process

We merkten dat als we écht onderdeel uitmaakten van het bedrijf van onze klanten, we in zo’n drie maanden tijd een mooie basis legden voor hun marketingafdeling. Daaruit is onze ‘resultaat in 100 dagen’-werkwijze ontstaan. Vanuit de inbound marketing filosofie zetten we de marketingafdeling letterlijk in 100 dagen op.

Time to play

In drie maanden zetten we samen met onze klanten de strategie op, richten we HubSpot in, leggen we het marketing- en salesproces vast, maken we de dashboards en voeren we de eerste campagne uit. Daarmee is de marketingafdeling klaar om te groeien. Oftewel: time to play!

2020-2025 | Vereenvoudigen en automatiseren 

Ronald: “Wij zien dat tegenwoordig niet alleen tools en werkzaamheden, maar ook processen steeds meer vereenvoudigd en geautomatiseerd worden. De komende 5 jaar willen wij onze werkzaamheden en processen verder automatiseren. Nog toegankelijker maken, dus!”

Bijna alles wordt geautomatiseerd. Van creatie en optimalisatie tot rapportage. Veel handmatig werk wordt overbodig en kunstmatige intelligentie neemt het gedeeltelijk over. Voor marketeers wordt het eenvoudiger om dingen zelf te doen, als het op de juiste manier is ingericht. Die kant willen wij op met De Afdeling Marketing.

“2025: De Afdeling Marketing is een platform geworden. Een platform waarmee we marketing nog toegankelijker maken.”

En het leuke hieraan is dat niet alleen jij als klant, maar ook wij als De Afdeling Marketing hier optimaal gebruik van kunnen maken. Kortom: een mooie toekomstvisie, waarbij marketing toegankelijk wordt voor elk bedrijf met visie en ambitie.

Door Simon Siahaya
Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor