Webtechniek verbetert je online zichtbaarheid

Content is alles wat een gewone bezoeker op een website of blog ziet, webtechniek hangt er achter. Onzichtbaar voor de bezoeker, maar van groot belang om Google je content beter te laten vinden en beoordelen. In dit blog lees je hoe je jouw online zichtbaarheid met deze derde SEO-knop kunt verbeteren.

Gebruikservaring en indexering

Webtechniek voor SEO richt zich op het optimaliseren van de gebruikservaring van de bezoeker van de site. Daarnaast helpt het zoekmachines als Google je site beter te indexeren. Erg belangrijk want zoekmachines zijn lui en willen niet bij iedere zoekopdracht je hele site doorzoeken.

Download e-book Online Vindbaarheid

Wat zorgt voor een goede gebruikerservaring?

  • De snelheid waarmee de site laadt: hoe sneller hoe beter. Niemand heeft zin om ellenlang te wachten tot een filmpje eindelijk bekeken kan worden.
  • De veiligheid van de site. Dus zeker https gebruiken (protocol voor het afhandelen van aanvragen tussen een cliënt en server) als er persoonlijke gegevens worden gevraagd. Voor het gebruik van https moet je een SSL Certificaat installeren. Veel hostingpartijen bieden het SSL-basiscertificaat al gratis aan.
  • De goede werking van de site zonder foutmeldingen (bijv. Error 404) of onverwachte doorrouteringen.
  • De leesbaarheid van de content (titel, tussenkopjes, lengte van de zinnen, etc.)

Hoe help je Google bij het indexeren van je site?

Veel van de webtechniek doet je webbouwer voor je. Zoals zorgen voor goede code, slim gebruik van plugins, de juiste instellingen van de server en zorgen dat er automatisch goede URL’s worden gemaakt. Maar wat kun je zelf doen om zoekmachines te helpen om jouw site en content goed te indexeren en te beoordelen?

  • Geef instructies via robot.txt. Dit is een stukje platte tekst (onzichtbaar voor bezoekers) waarin je voor de zoekmachine aangeeft welke onderdelen van de site belangrijk zijn en welke uitgesloten moeten worden. Hoeven ze zelf niet alles te doorzoeken, zijn ze blij mee!
  • Maak er geen zoekplaatje van: zorg voor een duidelijk site-structuur met categorieën en subcategorieën.
  • Maak een XML-sitemap. Dit is een bestand dat speciaal gemaakt is voor zoekmachines en ook alleen gebruikt wordt door zoekmachines. Zie het als de inhoudsopgave in een boek. Met behulp van een XML-sitemap kunnen zoekmachine de inhoud van je site sneller indexeren. De eenvoudigste vorm is een speciaal XML-bestand met een lijst van URL’s voor een site, samen met metagegevens voor elke URL (wanneer de URL het voor het laatst is bijgewerkt, hoe vaak de URL normaal wordt gewijzigd, hoe belangrijk de URL is in vergelijking met andere URL’s op de site), zodat de site effectiever door zoekmachines kan worden doorzocht.
  • Wat is het belangrijkste onderwerp (zoekwoord) van de content?
  • Waar gaat het in hoofdlijnen over (samenvatting, metabeschrijving)
  • Geef een duidelijke beschrijving van de plaatjes op de site:
    – Zet een tekst onder het plaatjes (bijv. figuur 1. Waterdichte donsjas)
    – Geeft plaatjes een specifieke .jpg-naam (donsjas-waterdicht.jpg in plaats van image123.jpg)
    – Geef elke afbeelding een alt-tag.

Waar loopt je site vast?

SEO Powersuite WebSite Auditor scant je website op problemen die de zoekmachine-indexering, posities en gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Voor elk probleem krijg je een lijst met betrokken pagina’s met stap voor stap instructies over hoe je de problemen kunt oplossen.

Lees ook mijn blogs over de andere twee SEO-knoppen: linkbuilding en contentoptimalisatie.

Door Simon Siahaya
Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.