Linkbuilding vergroot je online zichtbaarheid

Zoals ik in mijn vorige blog aangaf, zijn er drie knoppen waar je aan kunt draaien om je online zichtbaarheid te vergroten. Content, linkbuilding en techniek. Dit is de tweede knop: linkbuilding. Linkbuilding kun je vergelijken met het bouwen van een netwerk in de echte wereld. Zo’n netwerk zorgt ervoor dat mensen je kennen en weten te vinden. En op hun beurt weer anderen op je bestaan wijzen. Maar hoe werkt dat online?

Download e-book Online Vindbaarheid

Google surft als een gewone internetgebruiker

Er zijn twee soorten links: van andere sites naar jouw website (backlinks) en interne linkjes binnen je eigen site. Waarom Google hier blij mee is? Omdat Google het internet net als een gewone gebruiker indexeert en via linkjes van pagina naar pagina surft.

Over het nut van interne links

Interne links wegen minder zwaar voor Google dan backlinks, maar zijn wel nuttig. Met interne verwijzingen:

  • onderbouw je de relevantie binnen een thema of onderwerp op je site
  • laat je de samenhang van je site zien
  • wijs je bezoekers de weg om meer over een bepaald onderwerp te vinden
  • benadruk je de autoriteit van bepaalde content op je site.

Interne links zijn eenvoudig te regelen. Doen dus!

Linkbuilding en het bouwen van een netwerk

Wat alle succesvolle mensen met elkaar gemeen hebben is een groot en warm netwerk. Zo’n netwerk is er niet van de ene op de andere dag, het kost vaak jaren om het op te bouwen en het vraagt onderhoud, veel onderhoud. Je kunt linkbuilding vergelijken met het bouwen van zo’n netwerk.

Je bent wie je kent

Stel, je werkt als zzp-er in de marketing. Dan heb je meer aan een goeroe als Seth Godin als contact op je LinkedIn dan een vriendin die chirurg is. Bij links gaat het ook om relevantie en autoriteit: met een backlink draagt een site een deel van zijn autoriteit over op de site waarnaar hij linkt.

Google is daar erg gevoelig voor.

Aan een onveilige, spammy site wil je dus liever niet gelinkt worden. Ook heb je niets aan een backlink van een site over een onderwerp dat niets met jou te maken heeft. Dat kan zelfs negatief werken voor je online vindbaarheid. Hoe meer autoriteit een backlinkende site heeft, hoe beter Google de link waardeert. Dat geldt dus ook voor backlinks van spammy sites; hoe slechter de reputatie, hoe slechter jouw site wordt beoordeeld.

Een gezond linkprofiel

Goede backlinks ‘verdienen’ kost tijd. Een nieuwe site die in no time een enorme hoeveelheid backlinks verzamelt, is verdacht. Hoogstwaarschijnlijk zijn er slimmigheidjes gebruikt en daar trapt Google niet in.

Google heeft maar één doel: gebruikers snel de meest relevante informatie van goede kwaliteit aanbieden. Als je daarmee rommelt straft Google je uiteindelijk altijd af.

Linkbuilding is een proces

Linkbuilding begint met goede content op je site. Heb je die stap gezet, begin dan voorzichtig met linkbuilden. Zoals ik al zei: teveel nieuwe linkjes in een korte tijd werkt averechts. Wat je kunt doen:

  • zoek relevante sites met autoriteit die naar jouw site kunnen verwijzen en neem contact op
  • kijk welke backlinks je al hebt en beoordeel of ze relevant zijn
  • verzoek om niet relevante links weg te halen of aan te passen bij de site-eigenaar
  • kijk naar backlinks bij concurrenten
  • schrijf commentaren op blogposts, reacties op fora en gastartikelen met link naar je website
  • en varieer in generieke linkjes naar je homepage en specifieke links op relevante pagina’s naar relevante content op jouw site.

Hulp bij linkbuilding

Ja, linkbuilding kost tijd en energie. Maar gelukkig hoef je niet alles zelf uit te vinden. Met Powersuite Linkassistant houd je al je links eenvoudig bij en vind je nieuwe links. Je voegt je site eenvoudig aan deze tool toe waarna je direct op jacht kunt naar nieuwe links.

Veel succes!

Lees hier deel 1: Content

Door Simon Siahaya
Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.