Vergroot je onderscheidend vermogen
Vorige week is bij ons in het winkelcentrum een nieuwe vestiging van de Vomar geopend. Voor de zomer werd dit al aangekondigd in het kader van de verbouwing van het winkelcentrum. Nu had ik totaal geen beeld van deze supermarkt formule. Het enige wat in mij op kwam is dat het waarschijnlijk zo’n middle of the road supermarkt zou zijn. Vlees nog vis, zeg maar. Totdat de abri’s in het hele dorp werden gevuld met Vomar reclame.
En wat schetste mijn verbazing? Deze supermarkt belooft ons de laagste prijs, de beste kwaliteit en de snelste service! Dat willen we toch allemaal? Dat moet daar storm lopen, dat wil ik meemaken! Ik had me voorbereid op lange rijen voor de kassa, een overvolle parkeerplaats en allemaal fietsen die her en der staan geparkeerd. Een gekkenhuis!
Tsja, niets was minder waar…
Hoe kan het toch dat anno 2015 nog steeds met superlatieven gecommuniceerd wordt? Pardon, ik bedoel eigenlijk gewoon met hygiëne factoren. De beste kwaliteit, de beste service, etcetera. Dat zijn dingen die we als consument gewoon verwachten. Het zijn zaken die je gewoon moet doen en op orde moet hebben wil je überhaupt bestaansrecht hebben. Daarop communiceren werkt alleen maar averechts. Toch gebeurt dit nog heel erg vaak en is Vomar echt geen uitzondering.
Vergroot je onderscheidend vermogen
Waar het om gaat is dat je als merk op zoek gaat naar wat jou echt onderscheidend en uniek maakt. En daarmee bedoel ik niet dat je een reclamebureau moet vragen naar een creatieve of mooie pay off. Dat zou alleen maar leiden tot ongeloofwaardige beloftes waar je klanten direct doorheen prikken. En daarvan zijn er al genoeg. Nee, het echte onderscheidende vermogen zit voor 80% in HOE je de dingen doet die je doet. Oftewel, het gedrag en karakter van je merk.
Ieder bedrijf heeft zo zijn bijzonderheden en unieke eigenschappen. We noemen dit ook wel de merkwaarden. Bij de een zijn ze overduidelijk, bij de andere is het even diep graven. De kunst is deze te ontdekken en groot te maken. Oftewel, de dingen die je eigenlijk van nature al doet groot te maken en te versterken. Doe je dit consistent en consequent dan zullen je klanten dat ook echt ervaren en beleven.
Sterke marktpositie
Om dit te verduidelijken vind ik Interpolis altijd een mooi voorbeeld. Interpolis heeft jaren geleden de belofte ‘Glashelder’ geïntroduceerd. Dit is ontstaan vanuit het feit dat ze wilden bewijzen dat het in verzekeringsland ook anders kan door duidelijk te zijn en inzicht te geven. Vanuit deze waarden hebben ze alle producten, processen en polissen zo eenduidig en eenvoudig mogelijk gemaakt. Pas nadat ze dit helemaal hadden doorgevoerd hebben ze de pay off Glashelder geïntroduceerd. Op dat moment was deze belofte alleen maar een hele herkenbare boodschap voor hun klanten en werd de belofte voor nieuwe klanten volledig waargemaakt. En zo is Interpolis tot op de dag van vandaag uniek en onderscheidend en hebben ze een sterke positie in een markt die net als iedere andere markt overvol is.
Wil je meer lezen over merkwaarden en hoe je tot een sterke merkbelofte komt? Lees dan eens deel 3 “Merkwaarden” en deel 4 “Merkbelofte” van mijn blogpostserie “van bedrijf naar merk”. En natuurlijk kun je me ook altijd even mailen of bellen als je er meer over wilt weten. Dat lijkt me erg leuk.
Ps. De belofte ‘snelste service’ wordt overigens wel waargemaakt bij Vomar. Maar dat is ook niet zo moeilijk met zo weinig klanten…