Klantcase merkpositionering: Idos interieurs
Zelf zijn wij natuurlijk al lang overtuigd van de waarde van een scherpe merkpositionering. Voor een objectief verhaal is het daarom beter om onze klanten aan het woord te laten. In deze klantcase vertelt Rian van Ee, eigenaar van Idos Interieurs in Almelo, waarom ze onze Workshop Merkkompas heeft gevolgd en wat het haar heeft opgeleverd.
Onderscheidende merkpositionering begint met de WHY
Het begon ermee dat ik mijn webdesigner vroeg om een nieuwe website te ontwerpen. Hij zei: ‘Prima, maar wat is nu eigenlijk je onderscheidend vermogen?’ Het antwoord op die vraag moest ik hem schuldig blijven. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat ik op zoek moest naar het hart van mijn bedrijf: wat maakt ons anders dan onze concurrenten?
Al onze concurrenten laten mooie interieurs zien of een state of the art machinepark. Dat kunnen wij natuurlijk ook. Want ook wij maken mooie interieurs in een goed uitgeruste werkplaats. En net als bij onze concurrenten is onze kwaliteit top. Daar zit ‘m het verschil dus niet in. Het zit veel meer in onze drijfveer en de manier waarop wij het aanpakken. Maar hoe geef je daar woorden aan, maak je dat concreet?
Waarom kiezen klanten voor ons en niet voor onze concurrenten?
Om een helder antwoord op die vraag te krijgen, heb ik De Afdeling Marketing gevraagd om te helpen het merk Idos vast te leggen.
Why, How en What?
Tijdens een merkkompas workshop hebben we de verschillende onderdelen van het merk beetgepakt. Het begin van de sessie was redelijk abstract, maar je hebt nu eenmaal een theoretisch kader nodig om concreet te kunnen worden. Eerst zijn we op zoek gegaan naar het WHY van Idos: wat is onze overtuiging, onze drijfveer? Dit is de belangrijkste bouwsteen en de moeilijkste om te achterhalen en te bepalen.
Uiteindelijk kwamen we tot het inzicht dat onze klanten voor maatwerk kiezen omdat ze hun eigen ideeën willen vormgeven. Ze zoeken iets om zich te onderscheiden van de massa, iets waarmee ze hun werk- of leefomgeving eigen kunnen maken. Dit leverde ons de volgende merkovertuiging op:
‘Wie zichzelf laat zien, geeft de wereld kleur.’
Vanuit deze WHY is onze merkbelofte geformuleerd:
‘Jouw idee tot in perfectie.’
Geen gebakken lucht maar een echt verhaal
Op voorstel van De Afdeling Marketing deed – naast mijn werkvoorbereider en een medewerker uit de werkplaats – ook Coen, architect en opdrachtgever, mee aan de creatieve sessie. Een verrassend goed idee want hij keek van buiten af naar ons bedrijf en bevestigde wat ik zelf uit bescheidenheid niet durfde te zeggen: Idos levert perfect werk!
Helemaal verrast was ik toen hij aan het eind van de sessie vroeg waar de naam ‘Idos’ eigenlijk vandaan kwam. Nou, Idos is een samengesteld woord uit het Latijn dat ‘vorm & idee’ betekent. Uiteindelijk waren alle ingrediënten van de merkbelofte dus al aanwezig, alleen de puzzel moest nog worden gelegd. Voor mij het bewijs dat het geen gebakken lucht is, maar echt het verhaal van het merk Idos.
Uitwerking van het merkkompas
Na de creatieve sessie heeft De Afdeling Marketing al onze input in het Merkkompas verwerkt en nog eens met ons besproken. Ik merk dat de workshop mij heeft gemotiveerd om met mijn bedrijf aan de slag te gaan. Het werkt enorm inspirerend om de drijvende kracht van mijn bedrijf en de boodschap zo helder voor ogen hebben.
Zelf aan de slag met jouw merk?
Download het handboek merkpositionering: zet koers naar
waardevolle nieuwe klanten
Wezenlijk andere boodschap
Onze boodschap naar de markt is nu wezenlijk anders dan hiervoor en speelt echt in op de emotionele behoefte van onze opdrachtgevers. We hebben het nu niet meer – zoals onze concurrenten – over maatwerkmeubelen, maar over het zo goed mogelijk begrijpen en tot in perfectie realiseren van de unieke ideeën van onze opdrachtgevers. Ik merk echt dat het gesprek met opdrachtgevers een veel energiekere lading heeft gekregen.
Merkkompas: toetssteen voor al je beslissingen
Het Merkkompas biedt ook duidelijke kaders om mijn andere beslissingen aan te toetsen. Zo is bijvoorbeeld het gedrag van je medewerkers cruciaal voor hoe de buitenwereld naar ons en ons merk kijkt. Met het Merkkompas in handen kunnen we binnen het bedrijf met elkaar in gesprek om te kijken hoe we het beste met onze klanten en leveranciers om kunnen gaan.
Ik kan niet wachten tot onze nieuwe website klaar is. Gelukkig hebben we tot die tijd het verhaal van ons merk al scherp voor ogen. Daar ben ik echt ontzettend blij mee!