Hoe bepaal ik mijn doelgroep? In 5 stappen.

Je marketingstrategie uitvoeren zonder doelgroep? Dat gaat niet werken! Een duidelijk geformuleerde doelgroep is namelijk noodzakelijk voor een effectieve marketingstrategie. Hele dagen druk en geen tijd om goed na te denken over hoe jullie doelgroep er ook alweer uit ziet? Of start er binnenkort een nieuwe campagne en ben je misschien nieuwsgierig of jullie huidige aanpak de juiste is? Wat het ook is: als je antwoord ja is, dan zit je hier goed! Na het lezen van deze korte, maar krachtige blog is straks in no time de juiste doelgroep voor alle campagnes bepaald. Met een doelgroep krijg je binnen je organisatie meer focus binnen marketing. Daarnaast helpt het je een beter plan te ontwikkelen om klanten kennis te laten maken met je verhaal. Klinkt goed toch?

Hier vast een overzicht: 

1.     Stap 1: Durf te specificeren 

2.     Stap 2: Segmenteren en analyseren 

3.     Stap 3: Marktonderzoek 

4.     Stap 4: Buyer persona 

5.     Stap 5: Test test test!

Stap 1: Durf te specificeren 

Je bedrijf loopt. Klanten heb je en je product/dienst verkoopt. Het gaat allemaal eigenlijk best lekker. Dat brengt je tot een nieuw doel: groeien. Meer klanten, dus meer sales. Maar is dat wel verstandig? Het is verleidelijk om te denken dat iedereen geschikt is voor jouw product en/of dienst. Toch is het belangrijk om goed in kaart te brengen wie er daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en wie je concreet wilt bereiken. Wie is jouw doelgroep? Als je dat eenmaal weet, dan kan je daar je marketingstrategie op aanpassen en zo meer klanten en dus meer sales bereiken.

Stap 2: Marktonderzoek 

Marktonderzoek is een onmisbare schakel bij het bepalen van je doelgroep. Het voordeel is dat je het onderzoek zo groot kan maken als je wilt. Het belangrijkste bij marktonderzoek is het leren kennen van je doelgroep (en klanten). Dit heeft namelijk belangrijke gevolgen voor je marketingstrategie waarmee je de investeringen in je doelgroep gaat terugverdienen. Een goede basis is het halve werk! Een marktonderzoek levert vaak waardevolle inzichten op, sla deze stap dus zeker niet over.

Stap 3: Segmenteren en analyseren 

Segmenteren is een proces dat je voornamelijk achteraf uitvoert. Je hebt leads en klanten, maar het is je niet helemaal duidelijk wat de precieze kenmerken zijn en hoe je toekomstige klanten eruitzien. Bij segmenteren deel je de markt op in voor jou herkenbare en relevante groepen. Let op dat je niet te veel segmenteert. Je doelgroep moet groot genoeg zijn om je investeringen terug te verdienen. Kijk na het segmenteren of je bestaande klanten bij je segmentatie passen. Uit deze segmentatie-analyse maak je een ideaal klantprofiel en/of persona’s. Dit brengt ons naar stap 4.

Het verleden analyseren en de toekomst creëren 

Stap 4: Buyer persona 

Als je de vorige stappen hebt voltooid is het tijd om alle verzamelde kennis te bundelen. Nee, niet in een saaie samenvatting. Om jouw doelgroep écht duidelijk in kaart te brengen kan je als marketeer niet zonder een goede buyer persona. Door je doelgroep specifiek te omschrijven breng je jouw doelgroep tot leven, maak je snel onderbouwde beslissingen in je strategie en raak je eerder je publiek met relevante inzichten, pijnpunten en ideeën/oplossingen die ze verder helpen. Daardoor is je communicatie effectiever en het resultaat beter. Heb je meerdere doelgroepen? Easy, maak meerdere persona’s. Bij De Afdeling Marketing gebruiken we er één: Lonely Letty, een marketing manager van 37 jaar die op zoek is naar sturing binnen haar rol die ze uitvoert voor een MKB-bedrijf of zelfstandige business unit met 50+ medewerkers. Kort samengevat natuurlijk. 

Buyer persona’s maken het proces simpelweg strategischer en uiteindelijk succesvoller voor je bedrijf

Om je te helpen bij het vormen van een zo compleet mogelijk beeld van jóuw ideale klant (en dus doelgroep) hebben we maar liefst 12 prachtige vragen voor je gedropt. Gebruik ze om tot een complete en passende buyer persona te komen: 

  1.  Wat is het geslacht van je buyer persona? 
  2. Welke naam geef je hem of haar? 
  3. Tot welke generatie behoort je buyer persona? 
  4. Waar woont hij of zij en met wie? 
  5. Welke opleiding heeft je buyer persona afgerond? 
  6. Welk beroep beoefent hij of zij op dit moment? 
  7.  Welke hobby’s heeft je buyer persona? 
  8.  In welke context gebruikt jouw buyer persona je product of dienst? 
  9. Wat is de ideale visie van jouw buyer persona op je product of dienst? 
  10. Welk doel heeft je buyer persona met het gebruik van je product of dienst? 
  11. Welke angsten, dilemma’s, doelen en/of verlangens heeft je buyer persona? (Met betrekking tot zijn of haar werk) 
  12. Waar is jouw buyer persona online te vinden? 
  13.  Welke sociale media-kanalen gebruikt hij of zij actief? 
  14. Waar haalt hij of zij informatie vandaan? 
  15. Op welke manier communiceert hij of zij graag? 

Als je al deze vragen hebt beantwoord is het tijd om je buyer persona visueel te maken. Zo voorkom je dat er nog zo’n losvliegend document in jullie archief terecht komt. Gebruik hiervoor gratis design tools als Canva of schakel een designer in. Maak hem zó mooi dat je hem aan de muur op de marketingafdeling zou hangen ;).

Tip: vraag naar onze buyer persona toolkit! Stuur ons een berichtje, zodat we hem met je kunnen delen!

Stap 5: Test test test! 

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: testen, testen en blijven testen. Blijf dit dus regelmatig doen. Klopt het allemaal nog? Sluit je marketingstrategie aan bij de tijd en je doelen? Zijn de behoeften van je klanten nog steeds hetzelfde? Voldoe je nog aan hun behoeften? Durf van je koers af te wijken als dit niet zo is. Als je doelgroep niet klopt dan sla je de plank mis en dat zie je terug in je cijfers. Absoluut signaal om je aanpak aan te passen! Het is normaal dat jij en je doelgroep veranderen. Check daarom regelmatig of je marktbenadering nog op orde is. Plan bijvoorbeeld ieder jaar een evaluatie moment in en neem van daaruit acties en vorm een nieuwe checklist. 

Tip: het kan de moeite waard zijn om je content te testen bij je werknemers/collega’s. Begrijpen zij de content en gebruiken zij dit inderdaad bij hun dagelijkse werk?

Door Sophie Tuinstra
Junior Social Media Expert en taalpurist in hart en nieren. Achtergrond in HRM en Communicatiewetenschappen. 99% van de tijd enthousiast en optimistisch. Gedreven door positieve feedback en (team)resultaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.