Waarom leadgeneratie voor MKB-bedrijven vaak mislukt: de grootste valkuilen uitgelegd

In het doolhof van B2B-marketing en leadgeneratie sta jij als eenzame krijger voor een immense uitdaging. Hier zijn de drie meest voorkomende valkuilen die B2B-marketeers in hun eentje moeten trotseren bij het genereren van leads voor hun MKB-bedrijf:

1. Te veel focus op korte termijn

Je kent het misschien wel. Snel even een blog hier, een LinkedIn post daar of een spontane nieuwsbrief zonder vast format. Het ontbreken van een team of strak structureel contentplan is een van de meest voorkomende leadgeneratie valkuilen en kan leiden tot een te grote focus op ad hoc taken en dagelijkse brandjes blussen. Deze ad hoc werkzaamheden kosten veel tijd, waardoor je vaak niet toe komt aan strategische en langetermijnplanning.

Ook zorgt het ervoor dat er minder wordt gekeken naar het effect van al je inspanningen voor leadgeneratie. Voor doelgroeponderzoeken en data-analyses is geen tijd meer. Je blijft dus al snel in een vicieuze cirkel hagelschieten zonder het gewenste effect te bereiken.

2. Gebrek aan specialisatie en inspiratie voor leadgeneratie

Contentcreatie, social media, SEO, e-mailmarketing, advertising, leadkwalificatie, buyer persona’s en funnels uitwerken… In je eentje kan het lastig zijn om expert te zijn in alle facetten van B2B-marketing. De kans is groot dat er onvoldoende tijd is om je overal even goed in te ontwikkelen.

En ook als je wel het schaap met vijf poten bent sta je nog voor een grote uitdaging. Zonder collega’s om mee te sparren, kun je het gevoel hebben dat je vastzit en loop je mogelijk waardevolle nieuwe ideeën en perspectieven mis. In je eentje alles moeten of willen doen hoort daarom ook tot de leadgeneratie valkuilen.

3. Het ontbreken van een goede leads opvolging

Ten derde is een grote leadgeneratie valkuil het ontbreken van een goede opvolging van je leads. Een naadloze samenwerking en communicatie tussen marketing en sales is cruciaal om leads succesvol door de hele funnel te leiden en om te zetten in waardevolle klanten. Toch zien we vaak dat een goede opvolging van (sales qualified) leads vaak ontbreekt bij MKB-bedrijven. Leads worden niet goed of helemaal niet gekwalificeerd, er is verwarring over verantwoordelijkheden en leadprioriteiten of het ontbreekt aan een geschikt CRM- of automatiseringstool, zoals HubSpot. Dit kan het moeilijk maken om leads bij te houden en op het juiste moment op te volgen.

Zonder een effectieve opvolging gaan waardevolle leads hoogstwaarschijnlijk verloren of worden verkoopkansen niet optimaal genoeg benut. Dit kan leiden tot verspilling van marketinginspanningen en gemiste groeimogelijkheden.

Een slimme methode die wél werkt

Je als B2B-marketeer navigeren door deze valkuilen vereist slimme prioriteiten, efficiënt gebruik van beschikbare tools en tijdbeheer, en eventueel het overwegen van strategische uitbesteding of samenwerking om de uitdagingen aan te pakken.

Inbound marketing is zo’n manier die je hierbij kan helpen. In onze gratis webinars vertellen we je er alles over. Ben je erbij de eerstvolgende keer?

Ook handig: we verzamelden de basisprincipes van inbound marketing voor je in een praktisch whitepaper.

Door Renée Klumper

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor