Dit zijn de vier meest gebruikte inbound marketingstrategieën
Inbound marketing is een bewezen succesvolle aanpak voor leadgeneratie. Je creëert specifieke content voor uitdagingen en behoeftes van je doelgroep. Hoe beter je hiertoe in staat bent en hoe vaker je doelgroep jouw expertinformatie ziet en leest, hoe meer je aan je merkbekendheid en autoriteit bouwt. Dit zorgt voor vertrouwen en dat neemt barrières weg om voor jullie producten en services te kiezen. Maar welke inbound marketingstrategie kies je?
Ben je nog niet overtuigd van de voordelen van inbound marketing of weet je niet precies wat inbound marketing precies inhoud? Lees dan eerst meer over inbound marketing
Inbound marketingstrategie, welke kies je?
Voor de uitvoering van succesvolle inbound marketingcampagnes is een inbound marketingstrategie essentieel. In dit blog beschrijven we 4 strategieën die wij veelvoudig toepassen. Deze inbound strategieën staan soms op zichzelf en in enkele gevallen worden verschillende strategieën met elkaar gecombineerd of vloeien ze in elkaar over.
Inbound marketingstrategie 1: inbound journey
De inbound marketing-journey-strategie is de meest complete en de meest toegepaste strategie. Deze strategie sluit volledig aan bij de inbound marketingfilosofie. Je campagne en inbound content sluiten volledig aan bij de oriëntatiereis van je doelgroep. In feite vanaf het moment dat je doelgroep zich bewust is van zijn of haar probleem, tot het vinden van de beste oplossing en tot dat ze de aankoopbeslissing nemen. Je maakt relevante content voor iedere fase en begeleidt ze steeds verder in deze journey totdat ze zover zijn om voor jullie te kiezen.
Hieronder zie je een schematische (en wat versimpelde) weergave van een inbound journey voor een Customer Data platform.
De inbound journey bestaat uit de drie fases; awareness, consideration en decision.
Awareness stage:
In de awareness stage wordt je doelgroep zich bewust van een probleem dat hij of zij heeft. En wordt een potentiële oplossing voor het probleem geïdentificeerd. Deze fase wordt vaak getriggerd door verschillende zoekopdrachten in Google. De zoekvragen gaan meestal in op het probleem en nog niet op de oplossing. Het doel van de awareness stage is om de aandacht van je doelgroep te trekken en hem of haar bewust te maken van het probleem.
Consideration stage:
In de consideration stage heeft je doelgroep het probleem geïdentificeerd en is hij of zij op zoek naar oplossingen. In deze fase zoekt je doelgroep informatie en vergelijkt hij of zij verschillende oplossingen. Het doel van de consideration stage is om je doelgroep te voorzien van informatie en hem of haar te helpen bij het nemen van een beslissing voor een specifieke oplossing.
Decision stage:
In de decision stage heeft je doelgroep besloten welke oplossing het beste bij zijn of haar probleem past. In deze fase wordt er vaak overgegaan tot aankoop. Het doel van de decision stage is om de potentiële klant te overtuigen van de voordelen van jouw product of dienst en hem of haar te helpen bij het nemen van de beslissing om te kopen.
Waar moet je op letten?
- Zorg dat je voor iedere fase een relevant conversie-offer maakt. Het conversie-offer in de awareness fase is vaak heel toegankelijk en laagdrempelig. Je zorgt daarmee voor een maximale instroom van nieuwe contacten die je vervolgens kan nurturen naar de volgende fase.
- Nieuwe leads volg je dus op met automatisch gestuurde emails. De eerste email levert netjes het conversie-offer aan je lead. De daaropvolgende emails geven meer informatie die helpen bij de oriëntatie. Vaak verwijzen we hier naar blogposts uit de volgende fase om ze uiteindelijk naar het conversie-offer van de volgende fase te begeleiden.
- Het is effectief wanneer je de content die je maakt zoveel mogelijk hergebruikt. Zo bouwen wij meestal een whitepaper op met behulp van een aantal blogposts die zijn gemaakt voor de betreffende fase.
- Wij denken altijd de volledige inbound marketingjourney uit. Om vervolgens te starten met een single-stage-campagne.
Inbound marketingstrategie 2: single-stage-campagne
Een variant op de complete inbound journeystrategie is dat je een campagne uitwerkt voor een specifieke fase. Bijvoorbeeld de awareness fase. Wij passen deze strategie vaak toe wanneer er al een interessant conversie-offer is, maar dat deze op zichzelf staat. Hij wordt niet ondersteunt met blogposts en andere inbound marketingcommunicaties. Of we passen dit toe wanneer er al een behoorlijke instroom aan leads is vanuit verschillende awareness offers maar dat die leads niet verder gaan in de funnel. Bijvoorbeeld omdat het ontbreekt aan goede consideration- of decision-stage-content. We creëren dan wat generieke content voor de betreffende fases waar we de leads uit andere campagnes naartoe kunnen nurturen. Zo halen we met een inbound campagne in een keer veel meer rendement uit reeds bestaande campagnes.
Waar moet je op letten?
- Kijk vooruit. Maak je een campagne voor een specifieke fase? Bedenk al wel op welke opvolgende fase deze gaat aansluiten. Het is daarom slim om, ook al maak je in eerste instantie alleen deze fase, een volledige inbound journey uit te werken.
- Check het zoekvolume. Soms heb je een goed idee voor een campagne of werk je door op reeds bestaande content. Je hebt de ideeën voor de content snel uitgedacht en gaat aan de slag. Maar zit er wel voldoende zoekvolume op het onderwerp dat je uitwerkt? Controleer dit en pas eventueel de titels en onderwerpen iets aan op basis van gerelateerde zoekwoorden met meer zoekvolume.
Inbound marketingstrategie 3: branche- of doelgroepfocus
Hoe scherper je content en campagne is uitgewerkt op basis van de situatie van je doelgroep, hoe beter. Je kan je voorstellen dat wanneer je de doelgroep kleiner en specifieker maakt dat je de content nog scherper kan afstellen op deze groep. Hier zit uiteraard altijd een balans in volume, de moeite en tijd die het kost om het te maken en wat het oplevert. Wij kiezen er daarom voor om eerst campagnes uit te werken voor de meest voorkomende buyer persona. Zien we dat deze campagne goed staat en veel resultaat oplevert? Dan passen we die aan voor een specifieke branche of specifiekere doelgroep.
Bijvoorbeeld; er is een campagne uitgewerkt voor IT-managers die vanuit GDPR-wetgeving op zoek zijn naar een Customer Data Platform. Nadat deze is uitgewerkt passen we de content aan voor IT-managers die werken voor retailorganisaties.
Hoe ga je te werk?
Wij beginnen bij voorkeur bij het conversieoffer, bijvoorbeeld een whitepaper. Inhoudelijk is deze goed en eigenlijk ook relevant voor de specifiekere doelgroep. We maken deze nog scherper door de titel, de boodschap in ads, CTA’s en landingspagina meer toe te schrijven tot de situatie en context van deze specifieke doelgroep. Doordat we meer kenmerken, situaties en voorbeelden uit de gekozen branche gebruiken sluit dit nog meer aan op de behoefte van de doelgroep en is de conversie vele malen hoger.
Waar moet je op letten?
- Het belangrijkste is dat de gekozen doelgroep zich volledig herkent in de content, beeld en tone of voice. Gebruik dus beelden die kenmerkend zijn voor de gekozen branche, verwerk in de titel termen of kenmerken uit de branche. Gebruik je voorbeelden om iets te verduidelijken? Pak dan situaties uit de branche.
- Blijf qua inhoud zoveel mogelijk bij het origineel. De inhoud is namelijk goed, pas het alleen aan naar de specifieke situaties van de branche.
Inbound marketingstrategie 4: pillar-page-strategie
Een pillar-page-strategie is een inbound marketingstrategie waarbij een uitgebreide pagina (long read) wordt gemaakt over een strategisch gekozen zoekwoord (core topic). De pillar page kan je zien als het centrale punt van alle content die je maakt rondom het core topic. Alle subonderwerpen worden uitgewerkt en verdiept in losse blogposts die allemaal zijn verbonden met de pillar page door middel van backlinks. Met de pillar page en de daar omheen gelinkte verdiepende content bied je de bezoeker een duidelijk begrip van het onderwerp als geheel.
Voordelen pillar-page-strategie
Een pillar-page-strategie mag niet ontbreken binnen je totale inbound marketingstrategie. Omdat je met de pillar-page-strategie een aantal voordelen bereikt:
- Je biedt verdiepende informatie aan je doelgroep over voor jullie strategische onderwerpen. Hiermee vergroot je de gebruikerservaring van je bezoekers en zorg je voor vertrouwen.
- Je bouwt hiermee een expertstatus op.
- En heel belangrijk: Google loves this! Google is gek op pillar pages omdat Google als doel heeft om gebruikers te voorzien van relevante en waardevolle zoekresultaten. Pillar pages bieden een uitgebreide en diepgaande bron van informatie over een bepaald onderwerp, waardoor Google het gemakkelijker kan maken voor gebruikers om te vinden wat ze zoeken. En dus worden pillar pages beter geïndexeerd en heb je een zeer waardevol middel in handen om hoger in de Googleranking te eindigen.
Waar moet je op letten bij een Pillar page?
- Het belangrijkste is natuurlijk dat je het core topic strategisch kiest. Ga na wat voor jullie de strategische onderwerpen zijn waar je autoriteit mee wilt opbouwen.
- Onderzoek of op deze onderwerpen voldoende zoekvolume zit. Is dat het geval? Ga ervoor.
- Een pillar page werkt het beste als je deze linkt met verdiepende blogposts. Let op! Deze linkbuilding moet twee kanten op gaan. Dus van de blogpost naar de pillar page en andersom
- En heel belangrijk, integreer je pillar page met je inbound journeystrategie. Content die je maakt voor de inbound journeystrategie is vaak ook heel relevant voor de pillar page en andersom.
Dit waren ze de vier meest gebruikte inbound marketingstrategieën. Zoals je hebt gelezen staan deze vier zelden op zichzelf. Zo is het logisch om de pillar-page-content te gebruiken voor het uitwerken van een inbound marketingjourney en andersom. En is de branchefocusstrategie meestal een verdieping op specifieke bestaande content. Oftewel, ga slim om met je content.
Veel succes met de uitwerking van je inbound marketingstrategieën.