Personalisatie en automatisering in de opvolging van je leads: gaat dat wel hand in hand?

Als er een ding is wat we hebben geleerd over de jaren heen is het wel de waarde van een persoonlijke aanpak voor de opvolging van je leads. Personalisatie verhoogt de betrokkenheid, versterkt de vertrouwensrelatie en verbetert de conversiepercentages. Nu hoor ik je denken: maar dat kost toch heel veel tijd en handwerk? Dat hoeft helemaal niet. Ook personalisatie kun je automatiseren in je inbound marketing, met een tool als HubSpot bijvoorbeeld. Hoe? Dat leggen we je in dit blog graag uit aan de hand van drie voorbeelden.

Drie voorbeelden van hoe je personalisatie kunt automatiseren in de opvolging van leads met behulp van HubSpot:

1. Geautomatiseerde gepersonaliseerde e-mails

HubSpot stelt je in staat om geautomatiseerde e-mailworkflows te creëren op basis van specifieke triggers, zoals het downloaden van een e-book of het invullen van een formulier. Met deze workflows kun je gepersonaliseerde e-mails versturen die zijn afgestemd op de interesses en gedragingen van de leads.

Door dynamische content te gebruiken, kun je specifieke informatie aanpassen op basis van de kenmerken van elke lead, zoals naam, bedrijfsnaam of interesses. Om het jezelf nog makkelijker te maken kun je deze zogenoemde personalisatie tokens standaard aanmaken om meerdere keren te gebruiken.

Peronalisatie tokens toevoegen in HubSpot

2. Dynamische content op landingspagina’s

Met HubSpot kun je dynamische content op landingspagina’s implementeren op basis van de kenmerken van de leads. Dynamische HubSpot pagina’s halen hun inhoud uit gestructureerde gegevenssets. Hierdoor kunnen verschillende leads die je bijvoorbeeld met je inbound marketing campagne aantrekt gepersonaliseerde inhoud zien die voor hen relevant is. Je kunt bijvoorbeeld verschillende secties van de landingspagina tonen aan leads op basis van hun locatie, branche of eerdere interacties met jouw website.

Dynamische velden in HubSpot

3. Lead scoring en segmentatie

HubSpot biedt lead scoring-functies waarmee je leads kunt beoordelen op basis van hun activiteiten en gedragingen. Door lead scoring te automatiseren, kun je leads in verschillende segmenten plaatsen op basis van hun betrokkenheid en interesse. Vervolgens kun je geautomatiseerde workflows activeren om elke groep leads te voorzien van relevante opvolgingsberichten, die zijn afgestemd op hun specifieke scores en kenmerken.

Gepersonaliseerde ervaring voor elke lead

Door gebruik te maken van personalisatie in HubSpot, automatiseringstools en dynamische content-functies kun je personalisatie in de opvolging van leads automatiseren en op schaal toepassen. Hiermee creëer je een effectieve en gepersonaliseerde ervaring voor elke lead, wat de betrokkenheid verhoogt en de kans vergroot dat leads converteert tot klanten.

Pas jij al personalisatie op een geautomatiseerde manier toe? We zijn benieuwd! Laat het ons vooral weten. Zin om een keertje te sparren? Vraag een gratis sparringsessie aan met een van onze inbound marketing experts.

Door Leanne Sasker
Mijn rol bij De Afdeling marketing is automation en HubSpot specialist. Hoe automatiseer je zo veel mogelijk, zoals bijvoorbeeld: leadnurturing, interne taken/mails en opvolging naar Sales. Daarnaast verzorg ik de HubSpot trainingen/workshops (CRM, Marketing en Sales). Verder ben ik enthousiast en toegankelijk in de omgang. Vertrouwen, ruimte voor creativiteit en samen de klus klaren, maakt werken voor mij een feestje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor