Marketingplan op 1 A4. Dat is toch wat je wilt?
Natuurlijk heb je stevige ambities en weet je precies waar je met je bedrijf naar toe wilt. Aan ambitie geen gebrek, toch?
Maar hoe ga je er nu voor zorgen dat je ambities ook daadwerkelijk worden gerealiseerd? Wij zien vaak dat het daar op stuk loopt. Meestal is er wel een soort van marketingplan. Maar vaker worden plannen niet gehaald dan wel. De reden die hier achter zit is dat men niet precies weet hoe het aan te pakken en dat men er moeite mee heeft om alle medewerkers hierin mee te krijgen, met de juiste focus.
En zo zakt de moed alweer in de schoenen bij het maken van het volgende marketingplan. Met als gevolg dat er geen plan komt of een plan waar iedereen van denkt, zal wel…
En dat is natuurlijk niet wat we willen. Want een goed marketingplan vergroot je kansen om doelen en ambities te halen.
Onze tip: verbind je ambitieuze en inspirerende doelstellingen aan concrete activiteiten en zorg ervoor dat je marketingplan op maximaal 1 A4-tje past.
Marketingplan op 1 A4
Wij zijn fan van het OGSMT format dat is ontwikkeld door Business Openers. Wij hebben hier met succes mee gewerkt bij de grote corporate organisaties en passen dit format nu ook toe voor ons eigen marketingplan en voor de marketingplannen van onze klanten. Een marketingplan op 1 A4, wie wil dat nu niet.
Het format ziet er als volgt uit:
Start met het einddoel
- Hij moet ambitieus zijn, maar wel haalbaar
- Hij moet emotioneel aantrekkelijk zijn. Oftewel, je moet er echt enthousiast van worden.
- Het moet richtinggevend zijn. Oftewel, het dwingt je door keuzes te maken wat jullie wel en niet gaan doen.
Je doelstellingen
De strategische pijlers
Dashboard
In actie
Zonder actie geen resultaat. Met je team maken jullie de keuze wat er gedaan moet worden en door wie. De meest voorkomende fout is dat je hier snel te veel zaken opschrijft. Probeer realistisch in te schatten wat echt haalbaar is om te doen. Rekening houdend met alle werkzaamheden die er sowieso gedaan moeten worden. Beter is om echt keuzes te maken en niet te veel te willen zodat je aan het einde van de periode met tevredenheid kunt terugkijken op wat jullie allemaal gerealiseerd hebben. Een andere fout is om de acties te specifiek te formuleren. Acties is daarom ook niet helemaal het juiste woord, zie het eerder als mini projecten waaronder verschillende acties kunnen hangen.
En..? Ga je de uitdaging aan om een marketingplan op 1 A4 op te stellen?
Een marketingplan dat wél werkt en je wél in staat stelt om je doelen te realiseren?
Maak dan gebruik gerust gebruik van onze template. Je download deze hier.