Marketingplan op 1 A4. Dat is toch wat je wilt?

Natuurlijk heb je stevige ambities en weet je precies waar je met je bedrijf naar toe wilt. Aan ambitie geen gebrek, toch?

Maar hoe ga je er nu voor zorgen dat je ambities ook daadwerkelijk worden gerealiseerd? Wij zien vaak dat het daar op stuk loopt. Meestal is er wel een soort van marketingplan. Maar vaker worden plannen niet gehaald dan wel. De reden die hier achter zit is dat men niet precies weet hoe het aan te pakken en dat men er moeite mee heeft om alle medewerkers hierin mee te krijgen, met de juiste focus.

En zo zakt de moed alweer in de schoenen bij het maken van het volgende marketingplan. Met als gevolg dat er geen plan komt of een plan waar iedereen van denkt, zal wel…
En dat is natuurlijk niet wat we willen. Want een goed marketingplan vergroot je kansen om doelen en ambities te halen.

Onze tip: verbind je ambitieuze en inspirerende doelstellingen aan concrete activiteiten en zorg ervoor dat je marketingplan op maximaal 1 A4-tje past.

Marketingplan op 1 A4

Wij zijn fan van het OGSMT format dat is ontwikkeld door Business Openers. Wij hebben hier met succes mee gewerkt bij de grote corporate organisaties en passen dit format nu ook toe voor ons eigen marketingplan en voor de marketingplannen van onze klanten. Een marketingplan op 1 A4, wie wil dat nu niet.

Het format ziet er als volgt uit:

 Marketingplan A4
Start met het einddoel
Het einddoel is je stip op de horizon. Waar wil je over, laten we zeggen, 5 jaar staan. Wat wil je samen met je medewerkers bereikt hebben en wat maakt je trots als je dat bereikt hebt. Een goed doel voldoet aan de volgende punten:
  • Hij moet ambitieus zijn, maar wel haalbaar
  • Hij moet emotioneel aantrekkelijk zijn. Oftewel, je moet er echt enthousiast van worden.
  • Het moet richtinggevend zijn. Oftewel, het dwingt je door keuzes te maken wat jullie wel en niet gaan doen.
Wil je echt inspireren dan kun je er ook voor kiezen om hier je Big Hairy Audacious Goal (BHAG) neer te zetten. Lees daar alles over in deze blogpost.
Je doelstellingen
Een plan wordt gemaakt om het te realiseren. Dat geldt natuurlijk ook voor je marketingplan. Je doelstellingen zijn in feite de kwantitatieve doelen die zijn afgeleid van en bijdragen tot je einddoel. De doelstellingen formuleer je voor het komende jaar of half jaar, afhankelijk van de looptijd van je plan. Typische marketing doelstellingen zijn een hogere naamsbekendheid of merkvoorkeur. Die zijn belangrijk maar meestal niet praktisch omdat ze niet goed meetbaar zijn. Je kunt er dus niet goed op sturen. Stel daarom doelstellingen die concreet en meetbaar zijn.
De strategische pijlers
Als je weet waar je naar toegaat kun je bepalen hoe je daar naar toegaat. Hier komt het aan op het maken van keuzes. Wat doen we wel en wat doen we niet, dat is de kunst van strategieën. Kies er maximaal 5 en minimaal 3. Dat brengt focus aan. Alles een beetje doen of nog erger het ene doen en het andere niet laten, is kiezen voor middelmaat. Strategische pijlers kunnen bijvoorbeeld zijn; uitbouwen bestaande klanten, autoriteit opbouwen d.m.v. contentmarketing, Ontwikkeling nieuwe proposities, etc.
Dashboard
Hier bepaal je de Key Performance Indicators (KPI’s). De KPI’s worden gebruikt om tijdig te controleren of de acties het gewenste resultaat hebben. Kortom: om te controleren of de doelstelling gehaald gaat worden. Per strategische pijler bepaal je welke KPI’s nodig zijn om de voortgang te kunnen monitoren. Denk aan; bezoekers website, klanttevredenheid, gemiddelde omzet per klant, etc.
In actie

Zonder actie geen resultaat. Met je team maken jullie de keuze wat er gedaan moet worden en door wie. De meest voorkomende fout is dat je hier snel te veel zaken opschrijft. Probeer realistisch in te schatten wat echt haalbaar is om te doen. Rekening houdend met alle werkzaamheden die er sowieso gedaan moeten worden. Beter is om echt keuzes te maken en niet te veel te willen zodat je aan het einde van de periode met tevredenheid kunt terugkijken op wat jullie allemaal gerealiseerd hebben. Een andere fout is om de acties te specifiek te formuleren. Acties is daarom ook niet helemaal het juiste woord, zie het eerder als mini projecten waaronder verschillende acties kunnen hangen.

En..? Ga je de uitdaging aan om een marketingplan op 1 A4 op te stellen?
Een marketingplan dat wél werkt en je wél in staat stelt om je doelen te realiseren?

Maak dan gebruik gerust gebruik van onze template. Je download deze hier.

 

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor