Succesvol met Email marketing: van leads naar klanten in het MKB

Email marketing wordt steeds belangrijker. Het inzetten van email marketing als marketingmiddel in jouw bedrijf werkt zoals het plukken van laaghangend fruit. In dit blog een aantal handige tips en tricks hoe je e-mailmarketing inzet, na het organiseren van succesvolle events voor klanten en prospects.

Succesvolle events

Regelmatig zien we ontbijtsessies, webinars, gratis workshops en andere interessante evenementen langskomen. Evenementen waar in de voorbereiding heel veel tijd, energie en middelen gestopt worden om er zeker van te zijn dat het een succes wordt. De voorbereiding is perfect en het draaiboek is tot in detail uitgewerkt, ook aan de Social media berichten wordt gedacht.

Naderhand zijn de reacties positief, word je hartelijk bedankt en gaan de deelnemers met een positief gevoel over jouw bedrijf naar huis. Het evenement was een succes, je ruimt op en je krijgt nog de complimenten van je leidinggevende om vervolgens morgen weer door te gaan met de volgende to do’s op je actielijst.

Een gemiste kans

Bovenstaand scenario komen we zeer regelmatig tegen. Het doel is een perfect evenement neerzetten en daar gaat alle energie naar toe. Maar veelal is dat evenement geen doel op zich maar een middel tot een bovenliggend doel. Zoals de betrokkenheid met je klant vergroten, leads genereren, relaties informeren, etc. Het alleen bij het evenement laten is een gemiste kans. Het evenement is een middel in de aanpak naar het beoogde doel, het houdt dus niet op bij het evenement. Sterker nog, het evenement is een perfect middel om het contact met je doelgroep te versterken en vervolgens weer verder uit te bouwen op het positieve gevoel dat wordt achtergelaten na het evenement. Hier komt email marketing om de hoek kijken.

Geautomatiseerde email campagne is de oplossing

Het is een kleine moeite om alle deelnemers van het evenement een paar geautomatiseerde e-mails te sturen met informatie die aansluit bij het evenement. Zo behoud je de positieve vibe die tijdens het evenement door jullie werd achtergelaten. Op die manier hou je je deelnemers betrokken bij je organisatie en kun je ze naderhand blijvend voorzien met aanvullende en relevante informatie. Dit kan natuurlijk zeer uitgebreid, maar hou het eerst maar eenvoudig. Bijvoorbeeld met 3 opeenvolgende mailtjes in een periode van 2 weken.

Overigens heb ik het hier specifiek over een evenement. Maar vergeet ook niet om een geautomatiseerde campagne op te zetten voor bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper of het aanvragen van een ebook. Volg deze ook op met relevante informatie die de aanvrager verder helpen rondom het thema of onderwerp van bijvoorbeeld de download.

Hoe ga je te werk bij email marketing?

1. Maak gebruik van een email marketing tool

Er zijn verschillende oplossingen en mogelijkheden beschikbaar. Vaak komen we MailChimp tegen die als tool al gebruikt wordt voor bijvoorbeeld het versturen van de maandelijkse nieuwsbrief. Het is geen uitgebreide tool, maar tot 2000 contactgegevens is MailChimp gratis en het biedt je de mogelijkheid om geautomatiseerde mailcampagnes op te zetten.

2. Zorg ervoor dat je email-adressen verzameld

Het emailadres is de id-sleutel voor ieder contact. Meestal zijn de emailadressen al in het bezit (bij het aanmelden van het event). Zo niet, vraag deze dan. Dit kan heel eenvoudig door aan te geven dat per mail aanvullende documentatie (‘we sturen de sheets nog na.’) wordt verstuurd. De deelnemers kunnen na het evenement hun gegevens op een lijst noteren.

3. Werk de campagneflow uit

Maak het niet te ingewikkeld. Bedenk welke informatie je graag achteraf nog wilt versturen naar de deelnemers. De inhoud hangt natuurlijk af van je evenement. Zorg er in ieder geval voor dat de eerste mail uiterlijk de volgende dag verstuurd wordt. In deze mail bedank je de persoon voor zijn aanwezigheid en geef je hem of haar informatie van de dag. Denk aan foto’s, een video impressie, de presentatie(s) of een interview met een van de sprekers. In de daaropvolgende mailtjes geef je extra informatie rondom het onderwerp van het evenement.

4. Richt de campagne in

Het inrichten van de campagne is over het algemeen vrij eenvoudig. Je doorloopt in feite een stappenplan. Belangrijk is dat de contactgegevens op een goede manier binnenkomen in de database met het juiste label. Het toekennen van dit label is namelijk de trigger voor het starten van de campagne. Dit kan handmatig doordat je bijvoorbeeld de deelnemerslijst upload en voorziet van een label of tag. Dit kan ook automatisch door je email marketingtool te koppelen aan een contactformulier op bijvoorbeeld je website. Dit is vaak wat lastiger maar je webbouwer kan daar zeker bij helpen. Staat alles goed en heb je uitvoerig getest? Zet dan de campagne live!

5. Analyseer de profielen

Nadat de campagne loopt kun je in je email marketingtool goed zien welke personen de mailtjes hebben geopend en de mate van interactie. Vaak haal je hier interessante inzichten uit. Je weet welke personen het beste reageren en welke onderwerpen ze interessant vinden. Deze informatie kun je vervolgens weer gebruiken in je sales gesprek. Of wellicht zelfs om gerichte vervolgacties op te zetten.  Zo vergroot je het contact en de verbinding met je klanten, prospects of andere geïnteresseerden.

Email marketingcampagne is een duurzame oplossing

Het inrichten van een geautomatiseerde email marketing campagne is in de meeste gevallen een duurzame oplossing. Je richt het één keer goed in en vervolgens kan je de campagne voor een langere tijd laten lopen. Bijvoorbeeld wanneer deze is gekoppeld aan een activiteit die voor een langere tijd op je website staat (bijv. een whitepaper). Of met een relatief kleine aanpassing opnieuw kunt inzetten. Denk bijvoorbeeld aan een standaard mailflow voor evenementen.

Misschien kost het opzetten van een geautomatiseerde campagne even wat meer tijd. Maar daarna heb je er heel veel profijt van!

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een email campagne zoals hier beschreven? Laat het ons weten. We bieden namelijk een standaardoplossing voor een vast bedrag per campagne. Dat bespaart jou weer tijd en ruimte.

Lees ook
E-mailmarketing: Waarom iedereen het zou moeten doen

Door Leanne Sasker
Mijn rol bij De Afdeling marketing is automation en HubSpot specialist. Hoe automatiseer je zo veel mogelijk, zoals bijvoorbeeld: leadnurturing, interne taken/mails en opvolging naar Sales. Daarnaast verzorg ik de HubSpot trainingen/workshops (CRM, Marketing en Sales). Verder ben ik enthousiast en toegankelijk in de omgang. Vertrouwen, ruimte voor creativiteit en samen de klus klaren, maakt werken voor mij een feestje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor