Help! Welke e-mailmarketing tools heb ik nodig voor mijn campagne?

Het aantal software tools voor e-mailmarketing is de laatste jaren explosief gegroeid. Het lijkt wel of de markt zich maandelijks uitbreidt met nieuwe ‘must have’-marketingsoftware. Het gevolg is dat het marketing landschap complexer wordt en ondernemers zoals jij door de bomen het bos niet meer zien. Raak vooral niet in paniek. Zet een stap terug en vraag jezelf af wat je wilt bereiken. Ga vervolgens op zoek naar de software die het beste aansluit op jouw behoeften. In deze blogpost geven we je alvast enkele handvatten voor deze zoektocht.

Lees ook
E-mailmarketing: Waarom iedereen het zou moeten doen

Bepaal je behoeften

Veel MKB-bedrijven hebben het licht gezien en gaan aan de slag met e-mailmarketing. Maar waar begin je? Alle software tools zijn ontwikkeld met een bepaald doel. Harstikke handig natuurlijk, maar dan moet je wel weten wat dat doel is. Het bepalen van je behoeften is dan ook altijd de eerste stap die je moet zetten. Ga eens goed bij jezelf te rade. Wat past bij jou en wat wil je bereiken met jouw onderneming? Als je jouw behoeften duidelijk hebt, zijn de eerste stappen naar de juiste e-mailmarketingsoftware gezet. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen.

Kies een ESP die bij jou past

E-mail Service Provider, oftewel ESP. Dit is een web-based oplossing voor het verzenden van je e-mails. Je ontwikkelt zelf een e-mailtemplate en verzorgt de content. De ESP zorgt voor de rest. Een E-mail Service Provider stuurt niet alleen jouw e-mails de deur uit, ze zorgt er ook voor dat de mails goed leesbaar blijven en geeft een overzicht van het aantal geopende e-mails en clicks. Veel bedrijven gebruiken inmiddels al een ESP, maar blijven hangen bij Mailchimp. Niet gek ook, want deze tool is makkelijk in gebruik en dus een goede ESP om mee te beginnen.

Maar regeren is vooruitzien en dus is het belangrijk om naar de toekomst te kijken. Voor wie een stapje hoger wil, is een eenvoudige tool als Mailchimp namelijk niet voldoende. Maar wanneer weet je nou of een eenvoudige e-mailmarketingsoftware tool volstaat of dat je echt op zoek moet naar een professioneel pakket? Simpel. Stel jezelf de volgende drie vragen en je komt er snel genoeg achter:

  1. Hoeveel e-mailadressen heb ik in mijn database?
    De grootte van je database is bepalend voor de software die je kiest. Een database tot 2000 leden is prima op te vangen door eenvoudige software, zoals Mailchimp. Maar zit je hierboven of ben je van plan flink te groeien? Dan zou ik toch een professioneel pakket overwegen. De e-mailmarketing-interface wordt dan op maat gemaakt voor jouw bedrijf en de mogelijkheden omtrent het versturen van e-mails wordt oneindig.
  2. Met welke regelmaat wil ik e-mails verzenden?
    Ook de frequentie speelt een belangrijke rol. Gaat het om meerdere e-mails per week, dan is geavanceerde software geen overbodige luxe. Geen zorgen; die investering betaalt zich dubbel en dik terug.
  3. In hoeverre ga ik automatiseren?
    Alle e-mailmarketingsoftware is tegenwoordig uitgerust met automatiseringscampagnes. Ben je van plan hier veel gebruik van te maken en consumenten data automatisch te updaten, dan is het wederom verstandig om een professioneel softwarepakket aan te schaffen.

Combineren van tools

Het sturen van gepersonaliseerde nieuwsbrieven is met de tools van tegenwoordig appeltje-eitje. Bovendien kun je met eenvoudige logistieke software ook heel eenvoudig berichten sturen tijdens of na de aanschaf van een product. De kunst zit hem in de combinatie van deze tools. En dan kom je op het terrein van marketing automation software. Deze software maakt het mogelijk om je klant nauwkeurig te volgen en op basis van klantreizen doelgerichte berichten te sturen die waardevol zijn voor je klant. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een bepaald product of hulp.

Houd bij het aanschaffen van welke software dan ook wel altijd een oogje in het zeil als het gaat om veiligheid. Je adressenbestand zal buitenshuis beheerd worden. Kijk dus altijd even of de software genoeg aandacht besteedt aan de veiligheid van je relatiebestand. En check ook altijd de sender reputation van de software. Deze bepaalt wat de kans is dat je bericht ook echt wordt afgeleverd in de mailbox van de ontvanger. Een belangrijk punt, want aan een bericht dat nooit aankomt, heb je natuurlijk helemaal niets!

Door Simon Siahaya
Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor.

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.