Waarde creëren in crisistijd

In zware economische tijden bezuinigen bedrijven meestal op marketingactiviteiten zoals advertentie en promotie. De gevolgen van deze keuze is vaak later pas zichtbaar. Bedrijven die hun strategie op de juiste manier aanpassen, kunnen in tijden van crisis hun prestaties behouden. De vraag is alleen, hoe.  

Invloed van crisis op de markt

Consumenten worden zowel psychologisch als economisch getroffen. Zo passen consumenten hun winkelgedrag en gewoontes aan vanwege de veranderende economische omstandigheden. Maar hoe speel je hier als bedrijf op in? De drie belangrijkste gebieden voor waardecreatie zijn:

Optimaliseren van de (lead)conversie van je website

Het is belangrijk om je juist in crisistijden te focussen op het optimaliseren van (lead)conversie van je website. Inzicht krijgen in bezoekers die op je blog of landingspagina belanden is cruciaal. Maar ook om te achterhalen waarom welke landingspagina goed presteert en welke minder. Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken en te begrijpen welke social media bronnen werken en indien nodig uit te wijken naar een ander middel zoals e-mailmarketing. Waar komt je verkeer vandaan en welke bron levert het meest op? Uiteindelijk wil je dat een bezoeker klant van je wordt. Zo’n investering wordt op lange termijn uitbetaald

Nieuwe kansen uit (klant) data

Vaak wordt vergeten dat de data die je hebt verzameld van klanten, hele waardevolle informatie bevat. Acquisitie kost uiteindelijk meer dan retentie van klanten. Gebruik je data op een slimme manier om klanten te behouden. Bijvoorbeeld door upselling of crosselling te gebruiken. Deze tools zijn manieren om je omzet te verhogen. Onderzoek met de huidige data, waar de behoefte van jouw klanten liggen en speel daarop in. En natuurlijk is de omzetgroei afhankelijk van meerdere factoren maar door je huidige data slim in te zetten, kun je er veel meer waarde uithalen dan dat je misschien zelf denkt

Optimaliseren van marketingactiviteiten

Het implementeren van marketing automation is een manier om alle informatie en activiteiten samen te voegen met als doel zoveel mogelijk werkprocessen te automatiseren. Maar ook juist in deze tijd waarbij iedereen thuiswerkt, moet je jezelf afvragen in hoeverre het marketingteam zelfsturend is? Onderzoek of Agile/Scrum een manier van werken kan zijn die ervoor zorgt dat werk effectiever en sneller kan worden afgerond. Blijf in beweging en zoek naar nieuwe kansen als het gaat om het optimaliseren van je marketingactiviteiten.

Onderzoek waar nog meer waarde te behalen is. Nu is het de tijd om ermee aan de slag te gaan en een verandering door te voeren. Wil je hier hulp bij? Neem gerust contact met ons op.

Door Fieke Wolfers
Na het afronden van de bachelor bedrijfskunde, heb ik mij verder ontwikkeld in de marketing. Zowel in de keuze voor een studie als bij de keuze voor de nevenactiviteiten die ik gedurende mijn studie heb gedaan, ben ik altijd op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. Binnen De Afdeling Marketing mag ik mij bezighouden met procesoptimalisatie en zorg ik ervoor dat projecten binnen de afgesproken tijd en het gestelde budget blijven. Ik houd ervan om structuur aan te brengen met als doel het goed afleveren van een project.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.