De 4 social media trends voor B2B-marketing in 2020

In 2019 was social media marketing de belangrijkste en meest effectieve vorm van B2B-marketing. Dit gold zowel voor betaalde als onbetaalde content. Het Content Marketing Institute en Marketing Profs voorspellen in hun jaarlijkse rapport over B2B Content Marketing dat deze trend zich in 2020 voortzet. Om het maximale uit je social media marketing strategie te halen, zetten we in dit blog de 4 belangrijkste trends voor dit jaar voor je op een rijtje. 

#1. Kies voor persoonlijk contact

De afgelopen jaren draaide het in de wereld van de social media vooral om het krijgen van zoveel mogelijk likes. Als je maar viral ging, dan was je goed bezig. Die trend is op z’n retour. Een persoonlijke, meer directe aanpak is de social media marketing trend voor 2020. Dan moet je denken aan privé-interacties via kanalen als WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram DMs. 

Chatbots zijn hierbij een handig hulpmiddel. Je zet ze in om veelvoorkomende vragen die via bovenstaande kanalen binnenkomen te beantwoorden. Zo krijgen je klanten altijd snel antwoord en hebben ze het gevoel dat je ze persoonlijk aandacht geeft. 

#2. Laat de menselijke kant zien

Natuurlijk is het voor je social media marketing strategie ook nog steeds aan te raden om publieke berichten op je social accounts te posten. Focus daarbij niet op het krijgen van zoveel mogelijk likes, maar laat de persoonlijke, menselijke kant van de organisatie zien. 

Veel bedrijven maken de fout door zichzelf puur als bedrijf neer te zetten. Daarmee creëren ze een afstandelijk beeld. Potentiële klanten – of dat nou particulieren of bedrijven zijn – willen echte, persoonlijke en betekenisvolle berichten zien. 

Bij B2B-marketing is het extra belangrijk om na te denken over de kanalen die je inzet en het moment waarop je de interactie aangaat. Zo kijken de meeste mensen ‘s avonds met andere bedoelingen naar social media dan tijdens werktijd. 

#3. Houd je bij de feiten

Naast echte, persoonlijke en betekenisvolle berichten, is het ook belangrijk dat je de berichten die je plaatst goed onderbouwd. Steeds meer social media gebruikers – ook die binnen de B2B-markt – zijn zich bewust van de hoeveelheid fake news die de ronde doet. Baseer je berichten daarom altijd op feiten. Wil je toch je mening geven? Zorg dan altijd voor een goede onderbouwing. 

#4. Maak gebruik van ephemeral content 

Ephemeral content verwijst naar verschillende soorten content die korte tijd zichtbaar zijn en daarna weer verdwijnen. Op social media kanalen zoals Instagram, Facebook en Snapchat ken je deze content als verhalen – of stories. De content die je daar deelt, blijft 24 uur beschikbaar. Er zijn een aantal redenen waarom je ephemeral content binnen een B2B social media strategie heel goed kunt gebruiken:

  • Ephemeral content is heel makkelijk te produceren. Niemand verwacht een hoge productiewaarde voor een video die binnen 24 uur weer verdwijnt, waardoor het niet veel tijd of geld kost om te produceren. 
  • Het is de ideale manier om exclusieve content te plaatsen. Neem een voorbeeld aan Cisco en IBM, zij organiseerden ‘overnames’ op Snapchat. Dat waren video’s over het dagelijks reilen en zeilen van de medewerkers van die bedrijven. 
  • Ephemeral content is ook een goede manier om te laten zien hoe uniek en authentiek je merk is. 

Het loont om met ephemeral content op meerdere social media kanalen aanwezig te zijn, zelfs als je er wat minder leads vandaan haalt. Want hoe zichtbaarder je als bedrijf bent, hoe groter de naamsbekendheid.  

Zorg dat je klaar bent voor de toekomst

Social media marketing trends veranderen continu, waardoor het niet altijd makkelijk is om voorop te blijven lopen. Maar wil je als bedrijf een zo groot mogelijk publiek bereiken, dan is een goede social media marketing strategie een must. Tools kunnen helpen je social media inspanningen zoveel mogelijk te automatiseren. Zo is HubSpot een handige tool om berichten automatisch te posten, waardoor het makkelijker is om je social media doelen te halen met minder manuren. 

Enthousiast om (weer) met social media marketing aan de slag te gaan? Neem dan gerust contact met ons op en plan een adviesgesprek in. We helpen je graag op weg! 

Door Leanne Sasker
Mijn rol bij De Afdeling marketing is automation en HubSpot specialist. Hoe automatiseer je zo veel mogelijk, zoals bijvoorbeeld: leadnurturing, interne taken/mails en opvolging naar Sales. Daarnaast verzorg ik de HubSpot trainingen/workshops (CRM, Marketing en Sales). Verder ben ik enthousiast en toegankelijk in de omgang. Vertrouwen, ruimte voor creativiteit en samen de klus klaren, maakt werken voor mij een feestje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor