Positionering: Hoe krijg je jouw merk in het hoofd van je klant?

Hoe vaak nemen we het woord positionering wel niet in de mond. Opmerkingen zoals ‘We moeten onze positionering verbeteren’ of ‘onze marktpositie versterken’ zijn veel gehoord in menig MT overleg. Maar wat is positionering eigenlijk? En hoe bepaal je die voor jouw bedrijf of merk?

Eigenlijk is het heel simpel. Positioneren is het creëren van een plekje in het hoofd van jouw klanten. Oftewel, dat jouw klanten aan jou denken wanneer ze jouw product of dienst nodig hebben. Okee, makkelijk gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan. Eerlijk is eerlijk. En zoals met zoveel dingen begint het bij het begin. In dit geval bij een duidelijke positioneringsstatement.

In een positioneringsstatement definieer je wie je bent en wat je voor je klanten doet. Om een positoneringsstatement op te stellen kun je een duur marketing strategisch adviesbureau inhuren of je vult gewoon de volgende formule in:

(Je merk) is de/het enige
(je productcategorie)
die/dat (je doelgroep)
helpt om te (waarvoor je merk wordt gebruikt)
Zodat (waarom je doelgroep je merk gebruikt)

Met deze formule baken je je merk af. Hoe duidelijker en sterker je dat doet hoe eerder je consumenten je merk zullen herkennen en accepteren. Daarbij is het wel essentieel dat je je realiseert dat je merk is wat je klanten denken dat het is. Jij kunt dus wel wat bedenken en bepalen wat het moet zijn maar als dat heel ver weg zit van wat je consumenten denken en vinden dan heb je een onoverbrugbaar gat gecreëerd.

Ok, daar gaan we…

Wat is je merk?
Nou dat is niet zo moeilijk. Vul hier je merknaam in.

Wat is je productcategorie?
Om je merk betekenis te geven moet je het aan een productcategorie koppelen. Zonder een duidelijke categorie is het moeilijk te zeggen wat je bent. Bijvoorbeeld:
•    Facebook is een sociaal netwerk
•    Heinz is ketchup
Oftewel, schrijf hier de categorie op waarbinnen je opereert. Kies deze zorgvuldig. Vaak ligt het voor de hand maar in veel gevallen opereert een bedrijf in meerdere categorieën. Kies in dat geval je belangrijkste categorie, de categorie waar jij de ‘eigenaar’ van wilt zijn.

Wat is je doelgroep?
Vraag je af voor wie jouw merk primair bedoeld is. In deze formule schrijf je die het liefst kort en krachtig uit. Aanvullend is het wenselijk om deze doelgroep verder uit te werken in een persona (Een persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper op basis van gedrag en doelen).

Waarvoor wordt je merk gebruikt?
Beschrijf hier waar je merk jouw doelgroep mee helpt.

Waarom wordt je merk gebruikt?
En als je hebt beschreven waar je je doelgroep mee helpt beschrijf dan kort waarom dit voor de doelgroep belangrijk is. Wat bereikt je doelgroep met jouw merk voor zichzelf. Dit zit vooral op het emotionele vlak, dus welk diepere emotionele behoefte vervul je voor je doelgroep.

Als je bovenstaande antwoorden verwerkt in de positioneringsformule heb je je positioneringsstatement klaar. Ter inspiratie nog een paar voorbeelden:

Harley Davidson;
is de enige motor fabrikant die macho guys helpt om deelgenoot te zijn van een community ‘gang of cowboys’ zodat ze een gevoel van vrijheid krijgen.

Dove;
is het enige persoonlijke verzorgingsproduct dat vrouwen helpt om hun huid zacht en schoon te maken, vocht in te brengen en te deodoriseren, zodat ze zich zeker kunnen voelen in hun lichaam en zelfvertrouwen uitstralen, ongeacht wie ze zijn.

De Afdeling Marketing;
is het enige marketingbureau die B2B marketeers helpt met een eigen marketing team, marketing tooling en een heldere en bewezen succesvolle marketing aanpak, zodat zij in staat zijn hun ideeën en doelstellingen te realiseren en zelf kunnen shinen met het succes.

Download Handboek merkpositionering

Door Ronald Nijveldt
Inbound Marketing Specialist. Heeft passie voor bedrijven met een uniek verhaal en onderscheidende aanpak. Altijd nieuwsgierig naar wat er achter de horizon ligt en zet graag de koers uit om dat zo snel mogelijk te halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor