Inbound en outbound marketing in B2B: een cruciale synergie 

Inbound en outbound marketing. Gaan ze samen? Of gebruik je ze los van elkaar? En als je voor dat laatste kiest: hoe zet je ze dan in? Stuk voor stuk goede vragen. Tijd om eens te kijken naar B2B-marketing en hoe je inbound én outbound zo goed mogelijk inzet om daarmee je online zichtbaarheid en leadgeneratie te verbeteren.   

Het verschil tussen inbound- en outbound marketing 

We beginnen bij het begin. Om te weten welke vorm van marketing je wanneer het beste inzet, moet je uiteraard wel weten waarin precies het verschil tussen beide zit. Je kunt het zien als een push en pull-strategie. Bij outbound marketing focus je eerder op het ‘pushen’ van informatie richting je potentiële klant. Bij inbound marketing ‘pull’ je de klantjuist richting je website met interessante en vooral relevante content, waar de doelgroep zelf naar zoekt of op zit te wachten. 

Wat is inbound marketing? 

Met inbound marketing focus je op duurzame groei. Het gaat om het aantrekken van klanten door waardevolle content en ervaringen te bieden die inspeelt op de behoefte en uitdagingen van je doelgroep. Met inbound marketing sluit je aan op de oriëntatiereis van je doelgroep en help je ze om de beste oplossing voor hun behoefte of uitdaging te vinden.  

Contentmarketing (blogs, video’s, whitepapers en meer), SEO, sociale media en meer vormen de kern van inbound marketing, waarbij het doel is om hiermee de online vindbaarheid te vergroten en waardevolle en gekwalificeerde leads te genereren. Dat doe je door te onderzoeken waar je doelgroep naar zoekt (en waarom) en te bepalen wat je zelf wilt vertellen en verkopen. De onderwerpen die daarbinnen overlappen, gebruik je voor je content. Daarmee positioneer je jouw merk als autoriteit in de branche. En daar trek je terugkerende klanten mee aan!  

Een belangrijk kenmerk van inbound marketing is dat je doelgroep zelf bepaald wat ze wel of niet willen bekijken. Oftewel, wat wel of niet interessant is voor ze. De doelgroep (en vooral hun behoefte en uitdagingen) staat dus centraal, en dat levert positieve merkassociaties op. 

Wat is outbound marketing? 

Outbound marketing is een wat traditionelere marketingstrategie die gericht is op het proactief benaderen van potentiële klanten. Je benadert heel direct je doelgroep en promoot jullie product of service. Denk hierbij aan online advertenties, cold calling, e-mail outreach, LinkedIn InMail en andere vormen van directe communicatie. 

Waarbij bij inbound marketing de doelgroep zelf zoekt of bepaalt wat hij of zij wel of niet wil lezen, is outbound marketing een onderbreking. Je breekt letterlijk in met je boodschap en uiting, zondar dat daar om is gevraagd. 

Dit zijn de voordelen van inbound en outbound marketing 

Nu je weet van de hoed en de rand, gaan we eens kijken welke vorm van marketing meer voordelen oplevert.  

Hierom zet je inbound marketing in: 

  • Je werkt aan je online autoriteit en expertstatus 
  • Je vergroot online vindbaarheid (SEO) 
  • Je bouwt aan een duurzame relatie en lead database 
  • Je ontvangt kwalitatieve leads 
  • Je bent minder of niet afhankelijk van betaalde advertenties 
  • Je investering in content levert je groei voor de lange termijn.  

En daarom zet je outbound marketing in: 

  • Je bereikt een grote groep in één keer, waardoor je altijd wel beet hebt 
  • Je communiceert direct met je doelgroep (bijvoorbeeld via e-mail of InMail) 
  • Je behaalt op korte termijn resultaat 

En ook niet onbelangrijk: wat zijn de nadelen? 

Laten we eerlijk zijn: het maken van content voor inbound marketing kost tijd. En nog voor je content gaat maken, bedenk je een uitgekiende strategie. Daarvoor onderzoek je de doelgroep, de markt en je eigen merk. Inbound marketing kost je daarom best wat tijd en het is voor vele een uitdaging om de continuïteit en ritme van content creatie vol te houden.  

Met outbound marketing haal je vaak minder kwalitatieve leads binnen en kun je schade aan je merk toebrengen door irritatie bij ontvangers die je nog niet goed kennen. Ook is het resultaat vaak uitsluitend op korte termijn (zolang je er geld in stopt) en put de poule van je doelgroep uit.  

Zo creëer je een samenwerking die voor je werkt  

De beste marketingstrategie voor jouw B2B bedrijf hangt af van een aantal factoren, zoals de aard van jouw product of dienst, je doelgroep, en je budget. Maar ook ideaal: je hoeft niet te kiezen. Ja, een beetje een anticlimax misschien. Maar daarom niet minder waar. Inbound marketing en outbound marketing gaan namelijk goed hand in hand en versterken elkaar. We leggen je uit hoe je dit handig doet. 

De eerste stap: inbound 

Je begint altijd bij inbound marketing. Dat is je basis, de onderstroom. Zonder goede content, valt er immers weinig te vertellen. Zorg ervoor dat dit staat. Je mini-checklist hierbij: strategische onderwerpen, goede content (SEO), aantrekkelijke conversie offers en geautomatiseerde emailflows om de leads op te volgen en te begeleiden in de funnel.  

Stap twee: content promoten  

Daarna wil je die content zoveel mogelijk promoten bij de juiste doelgroep. Daar komt outbound om de hoek kijken. Linkedin Leadgeneratie campagnes worden door onszelf bijvoorbeeld veel toegepast en zijn zeer succesvol voor B2B doelgroepen. Deze zijn vooral effectief bij de promotie van conversieoffers, zoals whitepapers of webinars.  

Ten derde: outreach 

Een andere door ons veel toegepaste outbound aanpak is het versturen van zogenaamde outreach emails en Linkedin berichten. Je stuurt geautomatiseerde email en Linkedin berichten naar een groot segment van je doelgroep en probeert daarmee conversaties op te starten. Een relatief klein percentage zal positief reageren op je berichten en daarmee start je de conversatie op. Conversaties waarin je ze verder helpt met hun uitdagingen en interesses met als uiteindelijke doel om een afspraak te plannen.   

Kortom, met inbound marketing investeer je in waardevolle content en je online autoriteit en met outbound zorg je ervoor dat deze content door zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep gelezen wordt.  

Zelf aan de slag met inbound en outbound marketing 

Hopelijk heb je iets aan dit artikel en krijg je nieuwe energie om aan de slag te gaan om toe te passen wat je hebt gelezen! Maar we kunnen ons ook heel goed voorstellen dat je nu denkt; hoe ga ik dit in mijn uppie allemaal doen? En waarom zou je het ook in je eentje doen, als je ook een eigen Afdeling Marketing kan hebben die voor je klaarstaat.  

Wie wij zijn? We zijn experts in online autoriteit bouwen en conversie realiseren. Met de juiste content helpen we je potentiële klanten in iedere fase door de klantreis en zorgen we dat ze actie ondernemen. Zodra ze waardevol genoeg zijn, dragen we ze over aan je salesteam. Kortom: we nemen de inbound marketing werkzaamheden van je over, van strategie tot leadgeneratie.  

Waarom zou je De Afdeling Marketing inschakelen? 

  1. Jij hebt zelf geen tijd om inbound marketing erbij te doen. Strategie, contentcreatie, content plaatsen, monitoren van resultaten, optimaliseren van ad-campagnes: het is nogal wat. En dus ook lastig om ‘erbij’ te doen. We zien dat veel klanten enthousiast beginnen, maar dat na verloop van tijd de continuïteit ontbreekt. Zonde, als je het ons vraagt! 
  1. Strategisch nadenken en een strategie over de gehele klantreis uitzetten is een specialisme. Maar dat mag je lekker aan ons overlaten. We vragen input bij je op, creëren content, zetten alles live, realiseren leads, laten jou de resultaten zien en dragen leads over aan sales.  
  1. We bezitten inmiddels al heel wat jaren aan (markt)kennis. We weten alles over de klantreis, behoeften van je doelgroep(en), de markt, jouw branche en meer. 
  1. Je nieuwe collega is een volledig inbound marketing team. Voor grofweg de prijs van één marketing professional, werkt een volledig inbound marketing team dagelijks aan jullie campagnes. Dat is voordelig én onwijs gezellig. 

Extra Inbound marketing tips 

In een steeds meer gedigitaliseerde wereld is inbound marketing onmisbaar voor het vestigen van online autoriteit en het aantrekken van betrokken leads. Terwijl outbound marketing directe interacties mogelijk maakt, is het de investering in inbound marketing die zorgt voor de opbouw van autoriteit en expertstatus, een cruciaal aspect binnen B2B. En daar wil je vast meer concrete handvatten voor. Dat komt goed uit, want we hebben een handig webinar voor je klaarstaan, waarin we het volgende bespreken: 

  • Wat is inbound marketing? 
  • Wat zijn de voordelen van inbound marketing? 
  • Een klantcase als praktijkvoorbeeld 
  • Insights en best practices van onze afgelopen jaren 

Voor de HubSpot-gebruikers onder ons: we nemen dit platform ook onder de loep en helpen je met het instellen van jouw dashboard, zodat je meer rendement haalt uit het platform.  

  

Door Maxence van Mastrigt
Als gedreven en empathische strateeg & creatief gaat mijn hart sneller kloppen van creatie en campagnes die onze klanten én hun doelgroep echt op weg helpen en inspireert. Is er in de organisatie nog ruimte voor verbetering of zijn jullie op zoek naar nieuwe perspectieven? Dan help ik je graag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor