Content marketing in het MKB, drie voorbeelden

Content marketing is hot. En dat weet je. Omdat De Zaak er over schrijft én MKB Servicedesk én BNR én de Kamer van Koophandel (samen met Higherlevel) én … Dus begin er maar aan! Of toch niet? We geven je graag een paar mooie voorbeelden van content marketing in het MKB als inspiratie.

MotorKledingCenter
Ik rijd motor. Altijd zakelijk, bijna nooit alleen voor de lol. Wel pak ik vaak the long way home. En zo reed ik een jaar of twee geleden langs Rijndijk en zag daar een motorkleding zaak. Toevallig had ik iets nodig en kwam in een mooie grote -maar rustige- winkel. Tijdens het betalen schreef me in voor de nieuwsbrief. Die kwamen binnen maar waren niet erg inspirerend. Tot eind vorig jaar. De foto’s waren groter, er stonden minder producten in en een screenshot van een productdemo met goede call-to-action. Ook de website was aangepakt. Grotere visuals en voor bijna elk product een video review. Super sticky! De video’s staan op Youtube, dus helpt ook om hoger in de zoekresultaten te komen. Op Facebook posten ze aanbiedingen, acties en reageren op vragen. Ze hebben een grote en actieve community. Hierdoor zou ik sneller iets bij ze bestellen dan vroeger, vooral fijn voor vervangingsaankopen.

grapedistrict
Wijn, daar valt een hoop over te vertellen. In veel wijnwinkels krijg je de mooiste verhalen. Toch doen weinig wijnhandelaren dat online. Gemiste kans, want zo kunnen ze het gesprek in de winkel een vervolg geven en blijven ze in beeld bij hun klanten.

grapedistrict doet het wel, door te bloggen op hun site en regelmatig iets te plaatsen op Facebook. Drink different is hun motto en dat laten ze op verschillende manieren zien. Bijvoorbeeld met een artikel over wijnkliekjes (wat doe je met een bodempje wijn?). Uit hun verhaal lees je dat het persoonlijke verhaal van de boer waar ze wijn kopen centraal staat. grapedistrict is in 10 jaar gegroeid van een winkel in de Van Woustraat tot 15 winkels in 8 steden.

PQR
ICT drijft ongeveer op marketing. Want fast moving, veel aanbieders, veel producten, veel oplossingen en complexe technologieën. Er valt dus veel te vertellen, maar ook veel te leren. ICT heeft als branche veel ervaring met content marketing, alleen heette het nog niet zo. Denk aan events, whitepapers, tutorials, certificeringen enzovoorts.

PQR levert werkplekoplossingen op maat en vertelt daar op verschillende manieren over. Zo bloggen de medewerkers over trends en actualiteiten in hun vakgebied, organiseren ze evenementen, verzorgen trainingen en er was zelfs een PQR Experience Center. Hun social media activiteiten kunnen nog sterker door vaker te posten, meer beelden te gebruiken én door rekening te houden met het specifieke medium. Waar hun strategie vooral in uitblinkt is de combinatie van online en offline middelen, met zowel vluchtige updates uit de markt als volledige kennisitems voor professionals.

Mammoet
Mammoet is natuurlijk een wereldwijde speler bekend van bijzondere baggerprojecten, bergingswerkzaamheden (bijvoorbeeld de Koersk, die Russische kernonderzeeër) en superhijsopdrachten. De Mammoet professionals zitten “all over the world”, het hoofdkantoor “De Bolder” staat in Rotterdam.

Mammoet heeft een historie van 200 jaar, toch vertellen ze verhalen van nu. Waar ik blij van wordt zijn de beelden op hun site en video’s op Youtube. Goed gebruik van beelden is ook een vorm van content marketing en past supergoed bij de projecten van Mammoet. Ze spreken meer tot de verbeelding dan een lap tekst. En dat wordt ook door hun fans en volgers gewaardeerd. Op Youtube staan bijna 600 veel bekeken video’s. Heel goed te zien is hoe dit werkt voor hun employer branding, via social media vragen mensen of er vacatures zijn, hun grootste community is dan ook LinkedIn. Er zijn zoveel fans dat ze zelfs een merchandising website hebben waar je modellen kunt kopen en Mammoet branded gadgets. Beter bewijs dat je een sterk merk hebt is er niet!

En jij?
Heb jij een goed voorbeeld van een MKB bedrijf dat content marketing consequent en consistent inzet? Laat je voorbeeld achter in de commentaren. Heb je geen voorbeelden maar wel vragen? Stel ze gerust via: info@deafdelingmarketing.nl

Door Simon Siahaya
Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

4 reacties op “Content marketing in het MKB, drie voorbeelden”

  1. Mark MKC schreef:

    Bedankt voor het leuke artikel en de positieve woorden over Motorkledingcenter!
    We doen ons best om bij te blijven met content en daarom lanceren we op korte termijn ook nog een blog waarin we motor gerelateerde content gaan plaatsen! We zien je graag een keer terug in de winkel! Groeten Mark

    • Simon Siahaya schreef:

      Hoi Mark,

      Goed om te lezen dat jullie ook een blog gaan plaatsen. Mag ik je interviewen als jullie zover zijn? Lijkt me leuk om daar een special voor dit blog van te maken.

      Groeten, Simon
      PS Ik kom ook zeker nog een keer shoppen.

  2. Mark MKC schreef:

    Tuurlijk Simon, je hoort het vanzelf wanneer we zo ver zijn!

Zij gingen je voor