De Afdeling Marketing van Nominow

In de zomer van 2019 benaderde Nominow De Afdeling Marketing. Zij hadden op dat moment al gesprekken met andere marketingbureaus lopen, maar vonden daar niet de exacte match. Ze gingen zich opnieuw oriënteren en nodigden onder andere De Afdeling Marketing uit voor een presentatie.

Uiteindelijk koos Nominow voor De Afdeling Marketing, vanwege de heldere presentatie en het concrete actieplan dat wij voorstelden. Auke zegt daarover: “De Afdeling Marketing vertelde geen onzinverhaal: ze beloofden ons geen gouden bergen en maakten de situatie niet mooier dan hij was. Anderen deden dat wel. Daarnaast kwamen ze als personen oprecht en betrokken over. Daarom wilden wij graag met hen samenwerken.” 

New business kansen creëren

Nominow was op zoek naar een partij die hen kon helpen hun Customer Data Platform onder de aandacht te brengen en om new business kansen te creëren. Het begrip CDP is in Nederland nog niet zo bekend. Tel daarbij op dat Nominow een nieuwe en relatief kleine speler is in een internationale markt – en je begrijpt dat zij vooral behoefte hadden aan meer zichtbaarheid en qualified leads

“We begonnen met een website die nauwelijks bezoekers had en wij hadden nog zeer weinig bereik binnen de doelgroep” vertelt Auke. “We hadden veel kennis en expertise maar niet uitgewerkt in content om in te zetten en geen concrete aanpak om leads buiten ons bestaande netwerk te genereren. Daar moest verandering in komen. En snel ook! We wilden graag dat alles direct na de zomervakantie op de rit stond, zodat we al in het laatste kwartaal van 2019 resultaat behaalden.” 

De aanpak

Snel resultaat is koren op onze molen. “De Afdeling Marketing begon direct met de implementatie van HubSpot als CRM en marketing automation tool. Ze stelden de inbound marketing strategie op en bepaalden samen met ons het leadkwalificatieproces. Vervolgens was het tijd om de eerste campagne op te zetten. 

Omdat we niets ‘op de plank’ hadden liggen, verzamelden ze bestaande content, redigeerden deze en creëerden zo nieuwe content offers die vervolgens door hen gepubliceerd en verspreid werden. De Afdeling Marketing nam daarvoor het beheer van onze LinkedIn bedrijfspagina over en richtte Twitter-, Facebook- en Instagramkanalen voor ons in. 

“We bereiken nu een andere, nieuwe doelgroep en zijn niet meer zo afhankelijk van ons eigen netwerk.” 

De eerste campagne ging live in september 2019 en leverde al direct meer websiteverkeer op,” vervolgt Auke. “Met de inzichten uit de eerste campagne leerde De Afdeling Marketing onze doelgroep beter kennen, waardoor de campagnes die volgden nóg beter aansloten bij hun behoeften.”

Simon licht toe: “Wij voegen als het ware een afdeling marketing toe aan de organisatie van onze klanten. Een afdeling met expertise, capaciteit en een beproefde methode. Om dat goed te kunnen doen, gaan we heel erg de inhoud in. Zorgen dat we het product van onze klant volledig begrijpen, dat we de doelgroep kennen en dat de content die we maken hen aanspreekt én converteert. 

Bij Nominow was dat niet eenvoudig, omdat een Customer Data Platform balanceert op het randje tussen IT en marketing. Dat is best lastig, want hoewel marketeers de behoefte aan een CDP moeten voelen – en dus de primaire doelgroep zijn -, is het daarnaast een vrij technische oplossing waarvoor je ook de IT-afdeling ‘aan boord’ moet krijgen.”

“De Afdeling Marketing maakte de situatie niet mooier dan hij was.” Auke Meijer – Nominow

HET RESULTAAT

De samenwerking tussen Nominow en De Afdeling Marketing resulteerde, zoals beloofd, binnen 100 dagen in een gestaag stijgende lijn in het websiteverkeer. Door de nieuwe content nam het organisch verkeer toe en bezoekers converteerden steeds beter. Door de inzet van slimme leadnurture programma’s werden de leads automatisch opgevolgd, tot het moment waarop ze klaar waren om door de salesafdeling van Nominow opgepakt te worden.

Auke geeft aan: “Dankzij de inbound strategie bereiken we nu een andere, nieuwe doelgroep en zijn we niet meer zo afhankelijk van ons eigen netwerk voor het binnenhalen van nieuwe leads. Alleen dit jaar hebben we al meer dan 200 nieuwe contacten opgedaan en zijn we on track voor wat betreft de afspraken over het aantal qualified leads. Het aantal volgers op onze LinkedIn-pagina is zelfs verdrievoudigd. Natuurlijk wil je dit direct terug zien in een stijging van onze sales resultaten , maar een inboundstrategie is een strategie voor de lange termijn. Eerst heb je bereik en leads nodig. Die kritische massa hebben we nu. De komende periode werken we verder aan het converteren van leads naar klanten.”

De Afdeling Marketing van Nominow

Nominow is een Customer Data Platform (CDP). In het CDP wordt de data uit alle systemen en databronnen die een bedrijf heeft, gekoppeld en ontdubbeld. Zo creëer je een 360-graden klantbeeld. Daarmee ben je in staat jouw klanten altijd en via ieder kanaal gepersonaliseerd te woord te staan en passende aanbiedingen te doen. Of dat nu in een fysieke winkel of verkoopgesprek is, via social media of via jouw website of webshop.

Meer weten?

Neem contact op met Simon.
simon@deafdelingmarketing.nl
06 104 022 01

Simon Siahaya

Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

Lees verder
Bekijk ook

Content marketing in het MKB, drie voorbeelden

Content marketing is hot. Dat weet je, want iedereen schrijft er over en spoort je aan. Dus begin er maar aan!

Heb je nog geen idee wat content marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? In deze blogpost lees je drie inspirerende voorbeelden van content marketing in het MKB.

Lees verder

De merkbelofte : deel 4 blogpostserie van bedrijf naar merk

Deel 4: van bedrijf naar merk

De merkbelofte is wellicht wel het belangrijkste onderdeel van je merk. Je merkbelofte brengt namelijk je klanten in beweging. Dat komt omdat een goede merkbelofte een oplossing biedt voor een conflict waarmee jouw klanten worstelen. Het formuleren van een sterke merkbelofte is niet makkelijk maar wel heel belangrijk om je klant in beweging te krijgen.

Daarom tips en inspiratie die je verder helpen.

Lees verder

Content marketing: een korte how to

Online marketing, content marketing, SEO, Social Media. Het zijn veel gebieden waar je marketing efforts in gaan zitten. Maar hoe knoop je dit allemaal aan elkaar? En hoe weet je dat je die dingen doet die bijdragen aan je doelstellingen?

Hier een korte en toch behapbare handleiding om in ieder geval de basis op te zetten.

Lees verder