In de zomer van 2019 benaderde Nominow De Afdeling Marketing. Zij hadden op dat moment al gesprekken met andere marketingbureaus lopen, maar vonden daar niet de exacte match. Ze gingen zich opnieuw oriënteren en nodigden onder andere De Afdeling Marketing uit voor een presentatie.
Uiteindelijk koos Nominow voor De Afdeling Marketing, vanwege de heldere presentatie en het concrete actieplan dat wij voorstelden. Auke zegt daarover: “De Afdeling Marketing vertelde geen onzinverhaal: ze beloofden ons geen gouden bergen en maakten de situatie niet mooier dan hij was. Anderen deden dat wel. Daarnaast kwamen ze als personen oprecht en betrokken over. Daarom wilden wij graag met hen samenwerken.”
New business kansen creëren
Nominow was op zoek naar een partij die hen kon helpen hun Customer Data Platform onder de aandacht te brengen en om new business kansen te creëren. Het begrip CDP is in Nederland nog niet zo bekend. Tel daarbij op dat Nominow een nieuwe en relatief kleine speler is in een internationale markt – en je begrijpt dat zij vooral behoefte hadden aan meer zichtbaarheid en qualified leads
“We begonnen met een website die nauwelijks bezoekers had en wij hadden nog zeer weinig bereik binnen de doelgroep” vertelt Auke. “We hadden veel kennis en expertise maar niet uitgewerkt in content om in te zetten en geen concrete aanpak om leads buiten ons bestaande netwerk te genereren. Daar moest verandering in komen. En snel ook! We wilden graag dat alles direct na de zomervakantie op de rit stond, zodat we al in het laatste kwartaal van 2019 resultaat behaalden.”
De aanpak
Snel resultaat is koren op onze molen. “De Afdeling Marketing begon direct met de implementatie van HubSpot als CRM en marketing automation tool. Ze stelden de inbound marketing strategie op en bepaalden samen met ons het leadkwalificatieproces. Vervolgens was het tijd om de eerste campagne op te zetten.
Omdat we niets ‘op de plank’ hadden liggen, verzamelden ze bestaande content, redigeerden deze en creëerden zo nieuwe content offers die vervolgens door hen gepubliceerd en verspreid werden. De Afdeling Marketing nam daarvoor het beheer van onze LinkedIn bedrijfspagina over en richtte Twitter-, Facebook- en Instagramkanalen voor ons in.
“We bereiken nu een andere, nieuwe doelgroep en zijn niet meer zo afhankelijk van ons eigen netwerk.”
De eerste campagne ging live in september 2019 en leverde al direct meer websiteverkeer op,” vervolgt Auke. “Met de inzichten uit de eerste campagne leerde De Afdeling Marketing onze doelgroep beter kennen, waardoor de campagnes die volgden nóg beter aansloten bij hun behoeften.”
Simon licht toe: “Wij voegen als het ware een afdeling marketing toe aan de organisatie van onze klanten. Een afdeling met expertise, capaciteit en een beproefde methode. Om dat goed te kunnen doen, gaan we heel erg de inhoud in. Zorgen dat we het product van onze klant volledig begrijpen, dat we de doelgroep kennen en dat de content die we maken hen aanspreekt én converteert.
Bij Nominow was dat niet eenvoudig, omdat een Customer Data Platform balanceert op het randje tussen IT en marketing. Dat is best lastig, want hoewel marketeers de behoefte aan een CDP moeten voelen – en dus de primaire doelgroep zijn -, is het daarnaast een vrij technische oplossing waarvoor je ook de IT-afdeling ‘aan boord’ moet krijgen.”