De belangrijkste voordelen van Inbound Marketing

Wist je dat er bedrijven zijn die Inbound Marketing links laten liggen? Wij kunnen ons hier eerlijk gezegd niets bij voorstellen, maar de redenen die we horen, zijn:

  1. Ze weten eenvoudigweg niet wat het is, maar durven dit ook niet toe te geven.
  2. Ze zien nog niet in hoe content (blogs! artikelen! whitepapers!) leidt tot meer verkopen. 
  3. Ze hebben geen tijd en/of geld om iemand in te huren die hier wel verstand van heeft.

Als je niet echt op de hoogte bent van Inbound Marketing, zijn dit niet zulke heel vreemde redenen. Een nieuwe term, een andere manier van werken, wat kun je ermee? Daarom vertellen wij je graag meer over Inbound Marketing en wat de 5 belangrijkste voordelen zijn van Inbound Marketing.

Kennis delen is als cadeautjes uitdelen

Bij Inbound Marketing draait het om strategie – een goed uitgedachte en voorbereide strategie. Je wilt je potentiële klanten leiden en verleiden om je website te bezoeken, waar ze kunnen profiteren van jouw expertise. Je smeert ze niets aan, verkondigt niet luidkeels dat ze iets moeten kopen, maar geeft ze juist iets van waarde zonder dat je daar iets voor terugvraagt. En wie is er nou niet dol op cadeautjes?

Een goed voorbeeld van hoe dit werkt: de kans is groot dat jij zojuist in Google hebt gezocht naar de voordelen van Inbound Marketing. Daarmee kwam je op onze website terecht, bij dit blog om precies te zijn. Jij leest het en op die manier delen wij onze kennis met jou – gratis en voor niets. Bovendien hebben we nog meer interessante blogs over Inbound Marketing geschreven, die je misschien ook wel wilt lezen! 

Kortom, de juiste informatie op het juiste moment, op de goede plaats. Daar draait het om bij Inbound Marketing. 

Maar wat heb je er als bedrijf aan? Laten we eens kijken naar de 5 belangrijkste voordelen van Inbound Marketing voor jouw bedrijf.

Voordeel 1: het maakt het werk van verkopers EN marketeers makkelijker

Je sales- en marketingteam gaan hun krachten bundelen. De salesmensen weten immers precies wat klanten willen en nodig hebben in de verschillende stadia van het verkooptraject. Deze informatie gebruiken de marketeers vervolgens om de website te vullen met content die hierop inspeelt. Geef potentiële klanten informatie, beantwoord hun vragen en los hun problemen op. Andersom kan sales weer verwijzen naar de website. Op die manier kunnen sales en marketing samen leads genereren, conversies verhogen en bestaande klanten vasthouden.

Voordeel 2: het verhoogt je zichtbaarheid en merkbekendheid 

Hoe klein je merk of bedrijf ook is, dankzij het wereldwijde web kun je de hele wereld bereiken. Als je ervoor zorgt dat de inhoud van je website is afgestemd op de behoefte van je potentiële klant, komen ze vanzelf naar je toe. Andersom geldt natuurlijk ook: als je niet zichtbaar bent op het internet, vinden ze je ook niet! Mooi meegenomen: als het bevalt wat ze lezen, zullen je websitebezoekers je artikelen en blogs delen op hun social media. Zo verbreed je je zichtbaarheid, speel je jezelf nog meer in de picture én bevestig je je geloofwaardigheid als bron.

Voordeel 3: het helpt je je digitale dienstverlening te verbeteren

Voordat ze iets kopen of een dienst afnemen, gaan mensen online op zoek naar de beste mogelijkheden. Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau CEB blijkt dat 57% tot 75% van de B2B-kopers eerst onderzoek doen op het internet voordat ze contact opnemen met een bedrijf. Door te monitoren welke customer journey bezoekers van jouw website afleggen, kun je de inhoud optimaal afstemmen op hun vragen. Op die manier weet je zeker dat ze je zullen vinden.

Voordeel 4: het verbetert de geloofwaardigheid van je je bedrijf

Klanten houden niet van Outbound Marketing. Zij zitten echt niet te wachten op telefoontjes of e-mails die hen van het werk houden. Mensen gaan veel liever op zoek naar informatie op het moment dat het hen uitkomt en dat is precies waar Inbound Marketing om draait. Door je kennis te delen op het moment dat iemand daar zelf behoefte aan heeft, wek je meer vertrouwen. En heb je eenmaal dit vertrouwen gewonnen, dat zullen ze je de volgende keer weer weten te vinden.

Voorbeeld 5: het zorgt voor traffic op je site en daaruit voortkomende leads

Een website met inhoudelijk sterke artikelen en blogs zorgt voor meer bezoekers. Deze bezoekers biedt je vervolgens – in ruil voor hun naam en e-mailadres – gratis whitepapers en e-books aan en ineens heb je een aantal interessante leads in handen. Daarmee kun je deze potentiële klanten op gerichte wijze voorzien van nog meer informatie waaruit blijkt dat jij de expert op dat gebied bent. En raad eens? De volgende keer dat één van deze contacten op zoek is naar het product of de dienst die jij levert, denken ze aan jou! Je Inbound Marketing strategie heeft tot een succesvolle verkoop geleid. 

Zet je eigen Inbound Marketing strategie uit

Inmiddels hebben we  je vast kunnen overtuigen dat Inbound Marketing een goede zet is. Natuurlijk moeten we dan ook meteen zelf het goede voorbeeld geven. Geen woorden maar daden, toch? Dus bij deze: je kunt meteen ons gratis e-book Inbound Marketing voor B2B Bedrijven downloaden! 

Ben je net zo enthousiast over Inbound Marketing als wij en kun je niet wachten om aan de slag te gaan, dan helpt De Marketing Afdeling je graag met het opzetten van een goede strategie. Neem contact met ons op voor meer informatie en wij denken graag met je mee.

Door Marijn Siderius

In augustus 2019 ben ik begonnen bij De Afdeling Marketing. Na dik 2 jaar te hebben gewerkt in de vastgoedbranche als projectassistent kwam ik erachter dat ik de marketingaspecten, die ik heb geleerd tijdens mijn opleiding erg miste. Bij De Afdeling Marketing krijg ik de kans om alles te leren over Inbound Marketing. Ik word blij van hard werken en een organisatie waar wordt gelachen. Ik houd van structuur aanbrengen bij projecten en verplaats mij graag in de klant om een zo goed mogelijk resultaat te behalen waar iedereen blij van wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zij gingen je voor

We delen onze kennis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang; Inspirerende marketing voorbeelden, tips en inzichten waar je direct mee aan de slag kan.

Je ontvangt max 1x per maand onze nieuwsbrief.