E-mailmarketing: waarom iedereen het zou moeten doen

Online marketing is hot. Bedrijven investeren vooral veel in sociale media en mobiele marketing. E-mailmarketing lijkt hierin steeds meer een vreemde eend in de bijt. Het is oud en dus werkt het niet meer. Geheel onterecht gedacht. De eerste e-mail mag dan wel in 1971 verzonden zijn, het wordt tot op de dag van vandaag nog veel gebruikt. Ga maar eens na hoe vaak je zelf je mail checkt. Dagelijks, toch? E-mail is nog steeds een van de sterkste return of investment (ROI) kanalen die marketeers gebruiken.

Doelgericht en goedkoop

E-mailmarketing is doelgericht op het gebied van doelgroep en respons. Zo zijn er allerlei tools waarmee je heel doelgericht een database kan samenstellen met potentiële klanten. Op basis van de respons kun je actie ondernemen en de lezers in een bepaalde richting sturen. Een effectieve vorm van marketing dus. En daar komt nog eens bij dat het relatief gezien niet duur is. Als je eenmaal de juiste doelgroep en contactpersonen in je systeem hebt, kun je zo veel e-mails verzenden als je maar wilt. Maar pas wel op voor een overkill. Daar zit niemand op te wachten.

Zichtbaarheid

Steeds vaker zie je dat bedrijven sociale media gebruiken om de klant te informeren. Maar of het een verstandige keuze is om al je pijlen hierop in te zetten, valt te betwijfelen. Iedereen post de hele dag door, waar ze ook zijn. Je bericht zal dan ook binnen enkele minuten uit het zicht verdwijnen en opgeslokt worden in de timeline van de ontvangers. En zie het dan nog maar eens bovenaan te komen. Hierin is e-mailmarketing veel sterker. Een e-mail blijft op zijn plek tot de gebruiker actie onderneemt. Bovendien zal een e-mail met veel meer aandacht gelezen worden, ook al omdat er niet overal pop-ups en advertenties verschijnen.

Meten is weten

Een ander groot voordeel is dat de effectiviteit van e-mailmarketing goed te meten is. Je kunt direct zien wat de invloed is van de onderwerpsregel op je openingspercentage, welke onderwerpen geliefd zijn en hoe veel mensen zich uitschrijven voor jouw nieuwsbrief. Met deze kennis kun je direct actie ondernemen, je marketingcampagne aanpassen en je resultaten optimaliseren.

Nieuwsbrief

De inhoud van e-mails kan variëren van e-books en whitepapers tot webinars en free trials. Toch is de nieuwsbrief nog altijd een van de belangrijkste spelers op het gebied van e-mailmarketing. Het is de perfecte manier om klanten op de hoogte te houden over de laatste ontwikkelingen van jouw bedrijf. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe voorkom je dat jouw nieuwsbrief niet direct in de prullenbak verdwijnt?

  1. Zorg voor een pakkende titel
    Een te brave titel verdwijnt vaak direct in de prullenbak. Wees grappig en creatief. Zorg voor verwarring en wek interesse. Stel bijvoorbeeld eens een vraag in de titel. De lezer zal de vraag onbewust beantwoorden en vervolgens de e-mail openen om te kijken of het klopt. Prima manier om lezers binnen te halen dus.
  2. Zorg voor een “call to action”
    Zorg dat jouw nieuwsbrief een duidelijk doel heeft. Maak het waardevol voor de lezer. Een e-mail waar een lezer niets mee kan, is verspilde tijd en belandt zo in de prullenbak.
  3. Personaliseer je e-mail
    Niets is zo slordig als beginnen met ‘Beste lezer’, ‘Goedendag’ of ‘Hallo’. Maak het persoonlijk. Spreek je lezer aan bij naam. De lezer voelt zich gevleid en zal sneller doorlezen. Er zijn overigens ook geen excuusjes om het niet te doen, want er zijn tegenwoordig allerlei tools om je e-mails te persoonlijk te maken.
  4. Laat het over aan professionals
    Heb je zelf nog steeds geen idee waar te beginnen? Of heb je er gewoon totaal geen zin in? Laat het dan over aan ons. Wij weten precies hoe we de lezer moeten triggeren en staan altijd voor je klaar!
Door Simon Siahaya
Online & dialoog marketeer, van old skool naar school en verder. Vader, Utrechter, easygoing. Gedreven door all things digital en resultaat.

Eén reactie op “E-mailmarketing: waarom iedereen het zou moeten doen”

  1. Je vader en moeder schreef:

    Ziet er goed uit Ronald.Jij of jullie hebben er veel werk aan gehad.
    We zijn trots op je

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Zij gingen je voor